III sesja Rady Miasta
rozpoczęła się kilka minut po 12-tej. Na sesji pojawił się
Janusz Pasternak, były w-ce prezydent Piekar Śl., który obecnie
jest radnym Sejmiku Województwa Śląskiego. W skrócie przedstawił
informację o dotychczasowym przebiegu prac w Sejmiku.
Radna Natalia Ciupińska
powtórnie złożyła ślubowanie, co było konieczne z uwagi na
wymóg formalny. Nadal ślubowania nie złożył Z.Przywara
przebywający na zwolnieniu lekarskim, jak również G.Gowarzewski,
który wejdzie na miejsce K.Turzańskiego. W drugim wypadku powodem
były przeszkody formalne. Do porządku obrad wprowadzono dodatkowo
dwa projekty uchwał:
1. w sprawie delegowania
dwóch radnych do prac w Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla
Miasta Piekary Śl. w kadencji 2014-2018
2. w sprawie ustalenia
wynagrodzenia Prezydenta Miasta.
Radny Ściebiorowski
złożył wniosek o zmianę porządku obrad, dotyczący wyboru na tej
sesji tylko jednego w-ce Przewodniczącego RM z powodu niepełnej
obsady Rady. Punkt 3 obrad obejmował wybór w-ce przewodniczącego
RM. Radny J.Krauza zgłosił kandydaturę Stanisława Korfantego, a
radny M.Czempiel radnej Gabrieli Kossakowskiej.
Radna nie wyraziła zgody
na kandydowanie motywując to tym, „że bardzo ciężko by jej było
konkurować ze S.Korfantym”. W tajnym głosowaniu, na 21 radnych,
za było 11 co pozwoliło wybrać S.Korfantego. Radny podziękował
za wybór i powiedział, że „ będzie się starał wypełniać
obowiązki jak najbardziej rzetelnie dla dobra pracy Rady Miasta i
mieszkańców Piekar Śl.”. Kolejnym punktem obrad było powołanie
komisji RM. Tuż przed sesją złożono autopoprawki do projektów
zmieniające zakres prac komisji i ich nazwy. Przypomniało mi to
styl pracy Rady z poprzedniej kadencji.
Powołano Komisję
Rewizyjną w składzie: M.Czempiel, T.Flodrowski, D.Iskanin,
S.Krauza,
S.Plajzner, A.Szastok,
Ł.Ściebiorowski, T.Wieczorek.
Komisję
Budżetowo-Gospodarczą: P.Buchwald, M.Czempiel, T.Flodrowski,
D.Iskanin, S.Korfanty, J.Krauza, P.Papaja, K.Seweryn, H.Warczok,
Cz.Wymysło, G.Zorychta.
Komisja Edukacji, Kultury
i Sportu: N.Ciupińska, M.Czempiel, M.Gruszczyk, G.Kossakowska,
P.Papaja, S.Plajzner,
K.Seweryn, A.Szastok, Ł.Ściebiorowski, H.Warczok, T.Wieczorek,
A.Wymysło, Cz.Wymysło, G.Zorychta.
Komisja Społeczna,
Zdrowia, Ochrony Środowiska i Bezpieczeństwa Publicznego:
M.Czempiel,
M.Gruszczyk, S.Korfanty,
G.Kossakowska, J.Krauza, S.Krauza, S.Plajzner, K.Seweryn, M.Szewczyk,
Ł.Ściebiorowski, T.Wieczorek, A.Wymysło, Cz.Wymysło, G.Zorychta.
Komisja Gospodarki,
Przedsiębiorczości i Innowacyjności Rynku Pracy: P.Buchwald,
N.Ciupińska, M.Czempiel, T.Flodrowski, M.Gruszczyk, S.Korfanty,
P.Papaja, A.Wymysło, G.Zorychta.
Do projektu uchwały w
sprawie Komisji Budżetowo-Gospodarczej uwagi zgłosił radny
Flodrowski. Proponował, by pozostawiono dawną nazwę – Komisja
Budżetu i Finansów i złożył takowy wniosek. Przeciw wnioskowi
głosowało 9 radnych, 8 było za, a 3 wstrzymało się. Nad tym
punktem radni zatrzymali się nieco dłużej, wymieniając się
uwagami.
Radny Zorychta
przypomniał, iż w Piekarach od 24 lat nic dobrego się nie dzieje
jeśli chodzi o rynek pracy poza tym, że zlikwidowano Andaluzję,
Montomet, Zamet, Waryńskiego i Elizę Orzeszkową. Radny Iskanin
przyznał rację G.Zorychcie, iż jeśli chodzi o rynek pracy to nic,
a w zasadzie niewiele się dzieje i nowa Komisja jest potrzebna. Tak
na marginesie to cieszę się, że D.Iskanin w końcu zauważył, że
Piekary mają problem z dużym bezrobociem. Nie przypominam sobie,
aby o tym wspominał w minionej kadencji. Lepiej późno niż wcale.
Radny P.Papaja zwrócił uwagę, iż problem bezrobocia w naszym
mieście i walka z nim to priorytet i że należy uaktywnić tereny
wokół autostrady za przykładem Gliwic. W Piekarach muszą być
nowe inwestycje, które przysporzą miastu podatków i nowych miejsc
pracy.
D.Iskanin powiedział, iż
zaproponowane autopoprawki wynikają z rozmów, które w imieniu
Klubów były toczone między innymi: „Ł.Ściebiorowski rozmawiał
ze mną we wtorek” i że nie rozumie uwag radnego Flodrowskiego. W
odpowiedzi radny Ściebiorowski stwierdził, iż nie rozmawiano
odnośnie zakresów tematycznych Komisji. W przeddzień sesji radny
rozmawiał z Przewodniczącym Buchwaldem i wypracowano pewne
ustalenia.
Na co radny Iskanin:
„Panie radny Ściebiorowski. Ja tutaj chce powiedzieć, że to co
tutaj pan powiedział, że wczoraj pan pracował z przewodniczącym
Rady nad tymi zagadnieniami, no to mam pytanie, w czyim imieniu, bo
na pewno może w imieniu państwa klubu radnych natomiast na pewno
nie w imieniu naszym. Dlatego chciałbym, aby w przyszłości jeżeli
to ma być rzeczywiście nowa jakoś pracy rady i jeżeli tak ważne
uchwały jak te kierunkowe dotyczące powołania komisji i zakresu
tematycznego są podejmowane, to tutaj też jest prośba do
przewodniczącego rady i prezydium, żeby one były podejmowane w
obecności przedstawicieli wszystkich radnych i żeby tutaj była
jasność, a nie żebyśmy na sesji teraz jeszcze dopracowywali
zakresy tematyczne.
Widzę, że to nie zostało
do końca dobrze przygotowane o czym świadczy przebieg dzisiejszej
sesji. Natomiast ja nie mam nic przeciwko temu żebyśmy się
spotkali w gronie przewodniczących klubów radnych trzech, czy
innych, też chętnych i pewne rzeczy sobie dopracowali. Bo to jest
dopiero początek naszej drogi. Jak zaczniemy dobrze, będziemy
dobrze pracować. Jak zaczniemy nie najlepiej, to będziemy nie
najlepiej pracować. A niestety mam takie wrażenie, że mamy już
trzecią sesję, za niedługo są święta, za niedługo jest Nowy
Rok, a tutaj mamy rozbieżności co do zakresu tematycznego jednej z
komisji. Nie mamy z tego, co mam informację od Przewodniczącego,
nie mamy w planie dzisiaj powoływania przewodniczących komisji i
wejdziemy proszę państwa w Nowy Rok po trzech sesjach rady miasta
bez merytorycznej pracy komisji, bez przewodniczących, bez
wiceprzewodniczących a budżet czeka”.
Radny Ściebiorowski: „
to bardzo przepraszam panie Przewodniczący Klubu, że zdałem się
na autorytet przewodniczącego RM i pozwoliłem sobie z nim nad tymi
uchwałami pracować”.
Przewodniczący
P.Buchwald: „W mym funkcjonowaniu, w mej pracy liczy się
merytoryka i tak będę postępował. W związku z tym drzwi do
mojego gabinetu są szeroko otwarte. Przychodzą różni radni,
którzy podejmują rozmowy i zawsze dyskutujemy. (…) Co do, mówię
to jasno i węzłowato, ustaleń, to ja na poszczególnych
ustaleniach nie zawsze biorę udział z uwagi na moje inne obowiązki.
Także do końca nie wiem, może nie jestem informowany akurat jakie
zapadły tam ustalenia.
Co do kolejnej tu uwagi,
którą podniósł pan radny Iskanin. Panie radny, gdyby pan
poczytał Statut to by pan widział, że ma pan jeżeli chodzi przy
wyborze przewodniczących komisji i ich zastępców, paragraf 35 i
paragraf 37. Te paragrafy się wykluczają. To ja mogę powiedzieć
tutaj - To co żeście państwo za bubel zrobili w poprzedniej
kadencji! Mnie tutaj nie było. Coś takiego żeście wyprodukowali
tutaj, a potem jeszcze biuro prawne wojewody to zatwierdziło. To
jest podwójna kompromitacja tego wszystkiego!”.
Radny Flodrowski zgłosił
jedyną jak się okazało kandydaturę Ł.Ściebiorowskiego na
koordynatora ds. współpracy z Młodzieżową Radą Miasta. Wyboru
dokonano jednogłośnie.
Skarbnik poinformował, iż
wolne środki w budżecie wynoszą ponad 8 mln zł.
K.Seweryn zapytał, czego
nie udało się zrealizować w 4 kwartale w związku z projektem
uchwały „w sprawie wydatków budżetu Miasta, które w roku 2014
nie wygasają z upływem roku budżetowego.” Skarbnik: „chodzi tu
o budowę placu zabaw na Lipce gdzie przewidywana wartość zadania
to 234 411 zł, czego w tym roku nie uda się wykonać”. 18
radnych poparło projekt uchwały, radny K.Seweryn wstrzymał się od
głosu.
Do delegowania dwóch
radnych do prac w Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta
Piekary Śl. kadencji 2014-2018 zgłoszono dwie kandydatury: radnego
G.Zorychtę i M.Czempiela. Projekt uchwały przegłosowano
jednogłośnie.
Radny Iskanin
poinformował, iż jako Klub radnych zgłosili propozycję zakupu
maszynek do głosowania.
Ostatni projekt uchwały
dotyczył ustalenia wynagrodzenia Prezydenta Miasta Piekary Śl. w
wysokości 11 860 zł brutto. Na 19 radnych, 18 było za,
wstrzymał się Stanisław Krauza.
Następnie Pani Prezydent
przedstawiła informację z działalności za okres międzysesyjny.
Nastąpił
formalny rozdział Biura Rady Miasta od Biura Prezydenta. Biuro
Prezydenta nosi teraz nazwę Zespół Prezydialny. Kierownikiem jest
Paweł Słota. Jest to pierwszy krok w kierunku przywrócenia
właściwej rangi Radzie Miasta. Odbyło się spotkanie z lokatorami
budynku przy ul. Bytomskiej 31. Spółka Arrada sprzedała ten
budynek prywatnym właścicielom ze Świerklańca. Z najnowszych
informacji wynika, iż nadzorca sądowy nie widzi podstaw, żeby
zaakceptować tę transakcję. Jest wiele nieścisłości w akcie
notarialnym. W zeszłym tygodniu odbyło się spotkanie z
przedstawicielami Arrady między innymi z pełnomocnikiem spółki.
Miasto jest zainteresowane przejęciem zasobów mieszkaniowych od
spółki tj. ok. 800 lokali. Arrada zaproponowała kwotę wykupu
2000 zł za metr kw., co wg Pani Prezydent jest nie do przyjęcia.
Miasto czeka na oficjalną ofertę i pełną dokumentację. Jest
przygotowany drugi wariant nabycia owych zasobów. Rozmowy trwają.
Priorytetem dla Miasta jest zapewnienie stabilizacji i bezpieczeństwa
mieszkańcom. Kolejny priorytet to nielegalne wysypisko w Brzezinach
Śl. W najbliższym czasie planowane jest robocze spotkanie ze
wszystkimi zainteresowanymi stronami, a zwłaszcza policji. Podpisano
umowę na drugi etap budowy szpitala miejskiego. W tej kadencji jest
to największa inwestycja. Ważne będzie zapewnienie kontraktów, bo
w przeciwnym wypadku budynek będzie mało użyteczny.
Jeśli
chodzi o wysypisko w Brzezinach Śl. Przewodniczący P.Buchwald
poinformował, iż 2 grudnia spotkał się i rozmawiał z Wojewodą w
tej sprawie.
W
punkcie interpelacje radny Wieczorek złożył, między innymi,
interpelację w sprawie wynagrodzeń pracowników administracji i
obsługi pracowników szkół o treści:
„Na
spotkaniu opłatkowym w dniu 12 grudnia 2014 roku organizowanym przez
ZNP Oddział Piekary Śl. Sekcja pracowników administracji i obsługi
dopytują i sygnalizują, co jest z siatką płac dla tych
pracowników i warunków ich pracy. Uważają, że nie może być
tak, żeby pracownik z czterdziestoletnim stażem pracy otrzymywał
płacę na poziomie nowo przyjętych pracowników, a także pracy im
przybywa, a pracowników obsługi ubywa. Czy zostanie powołana przez
Panią Prezydent komisja, która by zajęła się powyższymi
tematami?”
I
tak na koniec… chyba jednak Państwo nie najlepiej zaczęliście
pracować.
Sesja
trwała blisko 5 godzin.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz