Najważniejszym tematem XXVIII sesji RM
był temat kopalni Julian. Informacji z pierwszej ręki udzielali :
dyrektor KWK Piekary – Jan Stokłosa oraz prezes Kompani Węglowej
– Jacek Kloc. Usłyszeliśmy, iż wydobycie w 2012 roku było zgodne
z planem, natomiast aktualnie kopalnia schodzi z wydobyciem z 6 tys.
do 4 tys. ton na dobę. Węglokoks wycofał się z kupna KWK Piekary
i utworzenia spółki. W chwili obecnej nie ma innego inwestora.
Zarząd kopalni gwarantuje, że wszyscy aktualni pracownicy znajdą
zatrudnienie w KWK Piekary i w miastach ościennych dokąd będą
przenoszeni. Alokacja nastąpi do: Bobrek Centrum, Bielszowic, Halemba
Wirek. Od 1 lipca przeniesionych zostanie 100 pracowników, we
wrześniu kolejnych 100, a pod koniec roku 300 pracowników. Aktualnie
kopalnia zatrudnia 2704 pracowników z czego ok. 500 to pracownicy
powierzchniowi.1500 pracowników to mieszkańcy naszego miasta. Od
początku roku z kopalni odeszło 157 pracowników. Wprawdzie
wstrzymano inwestycje na pokładzie 615, natomiast na innych nadal są
prowadzone. Obecnie zawieszono dwa kombajny, które przekazano
Kompani Węglowej. W tym roku kopalnia sprzedała złomu za 10 mln zł.
Co do kosztów wydobycia to w 2012 r. strata na jednej tonie węgla
to 80 zł a w tym roku 2013 to już 160 zł.
Alokacja zakończyć się ma 1 stycznia
2015 i wówczas na kopalni planowany stan zatrudnienia to 1300 osób.
Żywotność kopalni przy systemie ścianowym to 6 lat. To tyle na
temat największego pracodawcy w Piekarach Śl.
Poruszono na sesji również temat GKS
Olimpii. Prezydent Korfanty zapewnił, iż podejmie pewien wysiłek
aby drużyna mogła kontynuować grę w I Lidze. MOSiR ma przejąć
halę Olimpii. Prezydent Korfany stwierdził, iż GKS koncentruje się
na działalności gospodarczej zamiast sportowej.
W sprawie Biblioteki Pedagogicznej
Prezydent stwierdził, że prowadzenie tego typu biblioteki to
zadanie województwa i my nie będziemy ich wyręczać. Piekary mogą
przejąć część najbardziej poczytnego księgozbioru i
zorganizować go w LO. Najbliższa Biblioteka Pedagogiczna będzie do
dyspozycji zainteresowanych w Chorzowie.
Ponieważ, po raz kolejny Prezydent
Korfanty nie odpowiedział na interpelacje radnego Flodrowskiego, ten
skierował skargę na Prezydenta Piekar Śl. do sądu. Ciekawe co z
tego wyniknie?
Wrócił temat uchwały w sprawie
emisji obligacji. Klub Turzańskiego zgłosił wniosek o zmianę
treści projektu uchwały (druk 545) chcąc, aby wykreślić z
projektu zapis, że pieniądze będą przeznaczone na spłatę
wcześniej zaciągniętych kredytów. Turzański zaproponował zapis,
aby obligacje w całości były przeznaczone na inwestycje czyli
budowę szpitala. Nie było na to zgody radnych Nasze Piekary a radny
Cisek jako jedyny chciał aby odnotowano imiennie , że był
przeciwny temu wnioskowi. Wniosek upadł więc Klub Turzańskiego
zagłosował przeciw projektowi uchwały. Radny Turzański
stwierdził, iż Prezydent wbrew temu co wcześniej obiecywał nie
radzi sobie ze spłatą kredytów zaciągniętych w poprzednich
latach. Czy grozi nam wpadnięcie w spiralę zadłużenia? Prezydent
na poprzedniej sesji powiedział :”że nie będzie się zastanawiał
co będzie za dwa , trzy lata”. Ciekawe dlaczego?
O drugiej stronie „medalu” czyli o
hipokryzji i wypaczonej moralności Prezydenta mówiła radna
Umińska. Ostatnio Prezydent skrytykował Klub K.Turzańskiego za to,
że ośmielili się nie brać udziału w głosowaniu. Mimo iż
Klub przedstawił swoje stanowisko, argumenty nie znalazły
zrozumienia Prezydenta. Radna Umińska przypomniała wszystkim, iż
dokładnie tak samo postąpił Prezydent, nie biorąc udziału w
głosowaniu wraz z całym swoim klubem, opuszczając demonstracyjnie
z gniewem i wściekłością salę obrad, gdyż chodziło o kasę i
stołki (protokół z sesji RM z dn. 19 listopada 2002 r.).
Radna również zwróciła uwagę, iż
mimo zdobycia 9 mandatów w wyborach przez Klub K. Turzańskiego, i
poparcia radnego Seweryna na przewodniczącego RM, Klub Nasze Piekary
nie zdobyły się na minimum dobrej woli, by zagłosować za
którymkolwiek z kandydatów Klubu Turzańskiego. Kandydaci Naszych
Piekar zagarnęli nawet funkcje wszystkich wiceprzewodniczących
komisji. Trafna puenta radnej: „do demokracji trzeba
dorosnąć”.Kiedy się krytykuje czyjeś zachowanie najpierw
trzeba by popatrzeć na swoje postępowanie” (cyt.)- powiedziała
radna.
Nie będzie przetargu na wyłonienie
firmy odbierającej odpady komunalne. Prezydent powiedział, że jego
decyzją nadal będzie to robić ZGK (cyt.): „Aspektów jest kilka
tej decyzji, raz że przede wszystkim mamy prawo w oparciu o przepisy
prawa, delegować to uprawnienie dla naszego zakładu Gospodarki
Komunalnej, w 100% spółki gminy, która do tego celu przez samorząd
została powołana. Po drugie do rozstrzygnięcia pozostaje zgodność
z ustawą zasadniczą tych zapisów organizacji przetargów w
sytuacji, kiedy gmina posiada własną spółkę komunalną, do tego
celu powołaną. Po trzecie wydaje nam się, że za wszelką cenę
powinniśmy, jako władze samorządowe chronić nasze firmy, nasze
miejsca pracy.”
Tu zacytuję odpowiedź Ministerstwa
Ochrony Środowiska dotyczącą przetargów na wywóz odpadów
komunalnych:
„Celem
ustawodawcy wyrażonym w art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r.
o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 – dalej:
u.c.p.g.) było zobowiązanie wójta, burmistrza, prezydenta miasta
do wybrania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości w drodze przetargu. Ustawa nie dopuszcza innego
sposobu wyboru podmiotu świadczącego te usługi. Ponadto ustawa
precyzuje przypadek, w jakim gmina może zlecić odbieranie odpadów
komunalnych w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jedynym takim
przypadkiem jest rozwiązanie umowy na odbieranie odpadów
komunalnych z podmiotem wyłonionym w drodze przetargu i konieczność
zapewnienia świadczenia odbierania odpadów komunalnych do czasu
rozstrzygnięcia następnego przetargu (który wójt, burmistrz,
prezydent jest zobowiązany zorganizować niezwłocznie). Za
niezorganizowanie przetargu grozi kara od 10 000 do 50 000 zł.
Biorąc
powyższe pod uwagę należy również zauważyć, że art. 6g
u.c.p.g. wskazuje, że do przetargów w zakresie nieuregulowanym
u.c.p.g. stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (p.z.p.). Z ustawy tej wynika, że
podstawowymi trybami udzielenia zamówienia są przetarg
nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Ponadto na podstawie
przepisów tejże ustawy można wysnuć wniosek, że jeżeli przetarg
nie zostanie rozstrzygnięty i zostaną spełnione warunki określone
w p.z.p. (m. in. niezmienność warunków zamówienia), to udzielenia
zamówienia publicznego polegającego na odbieraniu odpadów
komunalnych można dokonać w innej formie niż przetarg (jednakże
nie w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdyż przypadki zastosowania
takiego trybu zostały określone w ustawie szczegółowej –
u.c.p.g.).
Na
podstawie powyższego oraz na podstawie art. 6e u.c.p.g. należy
podkreślić, że gminna jednostka organizacyjna będzie mogła
odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jedynie w
przypadku, gdy zostanie wyłoniona w drodze przetargu. Aby przystąpić
do przetargu będzie musiała przekształcić się w spółkę prawa
handlowego.
Ponadto
należy zaznaczyć, że u.c.p.g. stanowi lex specialis względem
ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. „
Obyśmy nie musieli płacić dużych
kar za własną interpretację prawa przez Prezydenta Korfantego.
Sesja trwała w sumie 5,5 godziny.
Najbardziej aktywny był radny : Ściebiorowski, Flodrowski,
Turzański. Interpelacje na ręce Prezydenta złożyli radni: Krauza,
Podzimski, Wieczorek, Cichy, Kossakowska, Plajzner, Umińska,
Ściebiorowski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz