wtorek, 22 sierpnia 2017

Jak powracający bumerang

Wydawałoby się, że wyniki wyborów, i tym samym mieszkańcy, jasno wskazali kto teraz powinien sprawować władzę w Piekarach Śl. Piekarzanie wybrali nowy, „dobry kierunek”, dziękując za rządy poprzedniego Prezydenta. Dlaczego wracam do tego wątku? Właśnie ze względu na byłego Prezydenta, który nie daje o sobie zapomnieć, i to wyłącznie w negatywnym tego słowa znaczeniu. Po przegranych wyborach deklarował pomoc i chęć współpracy. Jednak jest zupełnie inaczej, co dostrzegam chyba nie tylko ja. Na każdej sesji RM, na każdej komisji gdzie jest obecny, prawi złośliwości, uszczypliwości i pouczenia szczególnie pod adresem nowej Pani Prezydent. To staje się już męczące i chyba wszyscy mają tego już dość. Oczywiście każdej władzy należy patrzeć na ręce i ją rozliczać. Ale litości! Dajmy tej władzy porządzić według własnego pomysłu! Nie rozliczajmy jej ze wszystkich problemów, jakie pozostawił po sobie poprzednik, już po 53 dniach! Jak już pisałem, ja byłemu Prezydentowi dałem 96 miesięcy nim powiedziałem sprawdzam, a potem dość tego.
Widać gołym okiem całkowite odejście nowej władzy od wzorów poprzednika, jak choćby na przykładzie audycji Nasze Sprawy, całkowicie odmienny sposób komunikacji z radnymi i mieszkańcami, gdzie niczego się nie ukrywa.
Oczywiście przypuszczam, iż nowa władza nie uniknie błędów, ale ważne jest, aby na błędach się uczyć i wyciągać z nich wnioski, na co nie było stać poprzednika. Pominę przykłady, bo musiałbym zapisać wiele kartek, a to nie jest właściwe miejsce.
Apeluję do byłego Prezydenta, obecnie Radnego, aby skupił się na pracy dla mieszkańców i dobra całego Miasta, aby przedstawiać jakieś nowe rozwiązania czy pomysły, a nie z uporem szedł utartym od 12 lat traktem, który do tej pory daleko nas nie zaprowadził.
Jest wiele problemów z którymi musimy się zmierzyć, a czas upływa. Dlatego nie ma sensu marnować go na puste słowa, zaczepki i nic nie wnoszące polemiki. Przyjdzie pora, że rozliczymy obecną władzę. Nikt nie jest wieczny, ani niezastąpiony. Dajmy jednak tej nowej władzy szansę zaprezentować swój pomysł na Miasto. Dajmy jej trochę czasu. Rozumiem traumę po przegranych wyborach zwłaszcza, ?ż było się „panem na włościach” przez 12 lat. To jest jednak demokracja. Ja również kandydowałem w wyborach i nie wygrałem, co jednak nie oznacza że przegrałem. Wiem, że wielu mnie popiera, więc mam dla kogo pracować, co i niniejszym czynię. Popatrzmy na to jak na szklankę zapełnioną do połowy, którą możemy widzieć do połowy pustą lub do połowy pełną.
Nie można obrażać się ani na mieszkańców, ani na tych których wybrano, dlatego że dostało się czerwoną kartkę. Tak na marginesie, to wolałbym skoncentrować się na innych sprawach, niż ciągle na jednym z radnych. Dlaczego pozostali radni prezentują odmienna postawę? Pozostawiam to pod rozwagę Szanownym Czytelnikom.
2015.02.28

"Zmasowana" kontrola w MDK

Ostatnio wyczytałem informację „zatroskanego” mieszkańca o „zmasowanej” kontroli w MDK w Szarleju. Przypomina mi to relację z Donbasu o zmasowanych atakach „zielonych ludzików i traktorzystów”. „Zatroskany” mieszkaniec sugeruje, iż należy nowej władzy „patrzeć na ręce” i sprawować nad nią „obywatelską kontrolę”, w co już sam się mocno zaangażował.
Jak najbardziej zgadzam się z tym, że każdej władzy należy patrzeć na ręce, gdyż zarządza publicznymi pieniędzmi. Dlatego pewnie jest ta kontrola, zwłaszcza, że słyszało się na mieście „o tym i owym” co działo się w MDK. Jeżeli jest wszystko w porządku „sympatyk” pani Dyrektor może spać spokojnie. Chyba, że wie o czymś…W poprzedniej kadencji były przeprowadzane kontrole w UM przez RIO i NIK. Wyniki tych kontroli nie są zbyt dobre, o czym każdy może przeczytać. http://www.bip.piekary.pl...93&bar_id=21127
Podobno aż 6 osób przeprowadza tą „zmasowaną” kontrolę. Pewnie dlatego, by zrobić to szybko i niczego nie pominąć. MDK to instytucja publiczna i chyba nie ma nic do ukrycia.
Chciałbym wierzyć, że pod przewodnictwem byłej władzy dobrze była zarządzana. Moim zdaniem w ramach „obywatelskiej kontroli”, takie „zmasowane” kontrole powinny być przeprowadzone we wszystkich jednostkach podległych Miastu. Mam przekonanie, że zmiany w Radiu Piekary, i nie tylko, są konieczne - także personalne. Dla mnie również pani T.Szaflik nie była „wymarzonym” dyrektorem choćby z tego względu, że „wspierała” jedynie „słuszną” władzę w Piekarach. Gdyby wykazała się jakimś obiektywizmem i otwartością…
Cisze, się że pojawił się nowy „obserwator” sceny politycznej w naszym mieście. Ponieważ, dopiero „raczkuje, w razie czego zawsze służę pomocą.
2015.02.22

niedziela, 20 sierpnia 2017

"Dobre rady" wujaszka Sama II

Chyba już wszyscy wiedzą, że na emeryturę odchodzi prezes ZGK Piekary – Paweł Krawczyk. 
„Niektórzy” twierdzą, że trudno go będzie zastąpić. Powszechnie wiadomo, że nie ma ludzi niezastąpionych. 
Przykładem może być zmiana prezydenta w Piekarach. Nawet nasi sąsiedzi zauważyli, że nie zawisły nad Piekarami czarne chmury, a wręcz przeciwnie – świeci słońce. 
„Doradcy” już zaczęli podpowiadać kto powinien objąć stanowisko po P.Krawczyku i jak powinna wyglądać formuła wyboru. Jestem przekonany, iż Pani Prezydent nie potrzebuje „dobrych rad” zwłaszcza uszczypliwych „doradców”. „Niektórzy”, aby bez konkursu obsadzić konkretną osobę na stanowisko, potrafili zmienić statut. Pamiętam, jak były przeprowadzane „dyskretne” zmiany na kierowniczych stanowiskach w jednostkach miasta. 
Opozycja w sejmie daje nowemu premierowi 100 dni. W Piekarach „niektórzy” już po 53 dniach chcą rozliczać Panią Prezydent. Porządkowanie wymaga czasu w zależności od stopnia bałaganu. 
Wydaje mi się, że radni i mieszkańcy to rozumieją. Zdecydowana większość radnych skupiła się na rozwiązywaniu istotnych problemów naszego miasta. Próbują wypracować takie mechanizmy, które coś zmienią, poprawią, udoskonalą. Sam również złożyłem pierwsze wnioski do UM. Nie można przecież poprzestać na samym pisania na FB czy gadaniu.
2015.02.11

Tak miało być a tak jest

Pamiętam jak ustępujący Prezydent Stanisław Korfanty deklarował na II sesji RM wolę współpracy dla dobra naszego miasta, pomoc Pani Prezydent w nowych obowiązkach, jednocześnie przepraszając za błędy. Jednym słowem inna jakość… 
Jak ta współpraca wygląda, przekonałem się już na pierwszym posiedzeniu komisji RM. Replay był na ostatniej Komisji Budżetowo – Gospodarczej. Wyzbyłem się tym samym złudzeń. Niby nic, ale zaczepki i uszczypliwości pod adresem Pani Prezydent, nie są przejawem chęci pomocy i współpracy. Jak można pytać o ukryte zapisy w budżecie, skoro samemu się ten budżet przygotowywało - w dodatku przez ostatnie 12 lat! Hipokryzja do sześcianu! Gdzie ta deklarowana pomoc ze strony radnego Korfantego? Zaczepki nie ominęły radnego Seweryna, jak i radnego Flodrowskigo. O złośliwościach względem Przewodniczącego P.Buchwalda już wcześniej pisałem. Mnie również się oberwało. Dziwię się, iż niektórzy radni nie mają nic przeciwko temu, by ich nazwiska znajdowały się w tym samym koszyku. Po prostu nie pasują do tego towarzystwa. Może należy nagrywać obraz z przebiegu obrad sesji oraz komisji i zamieszczać na stronie UM?
2015.01.13

Czkawka po III sesji RM

III sesja RM już za nami. Była to pierwsza sesja obecnej kadencji, na której głosowano projekty uchwał, wybierano wiceprzewodniczącego Rady Miasta, jak również komisje. 
Ciekaw byłem jak będą rozkładać się siły polityczne, gdyż jak wiadomo prawie wszystkie kluby mają 1/3 głosów w radzie. Moja uwaga skupia się w dużej mierze na Klubie PiS. To od nich będzie wiele zależało. Już można było zaobserwować jak przewodniczący PiS jest podbudowany w tej kadencji ilością radnych. Jeszcze nie słyszałem, aby na którejś z sesji czy komisji, radny Iskanin tyle mówił. I to mnie właśnie cieszy, gdyż w poprzedniej kadencji wręcz z utęsknieniem czekałem, by zechciał zabrać głos, często jednak daremnie. Teraz ma za sobą silniejsze poparcie, więc czuje się pewnie. Zaznaczę jednak, że nic nie usprawiedliwia braku aktywności któregokolwiek radnego. 
Na początku kadencji Rady radni PiS deklarowali inną, nową, lepszą jakość pracy. Ma być lepiej, a na pewno inaczej. Wybór S.Korfantego na w-ce Przewodniczącego RM to burzy. 
Mimo, iż głosowanie było tajne, są trzy pewne dane. Klub Nasze Piekary głosowa? ZA, a Obywatelski Klub Radnych Przeciw. Wynika z tego, iż czworo radnych z PiS zagłosowało zgodnie z oczekiwaniami Klubu NP. Nie wiemy kto, jednak teraz to ma drugorzędne znaczenie. Mieszkańcy oczekiwali zmian i to nie tylko na stanowisku prezydenta. Przypomnę wypowiedź K.Seweryna „Dla mnie Rada Miasta jednoznacznie jest oddzielnym Organem. To nie kolejny Wydział Urzędu Miasta, a przewodniczący to nie kolejny naczelnik. Trochę tego rozdziału brakuje. Analizujemy wykonanie budżetu bez szczegółowej analizy na komisjach. Sprawozdanie z realizacji Strategii Miasta przechodzi bez słowa. Nie przekonuje mnie stwierdzenie, że mamy tak profesjonalnych wykonawców, dyrektorów i prezesów, że nie trzeba nic poprawiać.” Rozumiem, że K.Seweryn nie był zadowolony z pracy RM w poprzedniej kadencji, ale przecież sam był jej przewodniczącym. 
Zgadzam się z wypowiedzią radnego i w związku z tym pytam: „Co Pan sądzi o wyborze S.Korfanetgo?” Przecież to jak pracowano w UM i RM w dużej mierze zawdzięczamy jemu. Skoro poparli go radni PiS, to widocznie uważają, że wszystko było bez zarzutów i zgadzają się z takim stylem rządzenia jaki prezentował S.Korfanty. Nikt mi nie wmówi, że ta obsada to nowe rozdanie, inna jakość. A może ktoś poparł tę kandydaturę, bo ma jakiś w tym interes? Panowie z PiS, ciągnie się za Wami nie załatwiona należycie i do końca sprawa byłej radnej M.Lisińskiej- Kotowicz. Teraz daliście poparcie osobie, która z Rady zrobiła maszynkę do głosowania. Intensywnie żółta kartka dla PiS. Miałem nadzieję, że niektórzy przejrzą na oczy i się obudzą. Co innego mówicie, co innego robicie. Świadczy o tym chociażby III sesja RM. Już od dziś, Państwo Radni, pracujecie na zaufanie mieszkańców. Nie wystarczy składać obietnice miesiąc przed wyborami. Zaufanie stracić łatwo, lecz znacznie trudniej je odbudować.
2014.12.19

sobota, 12 sierpnia 2017

Wypaczona rzeczywistość

Blogowanie Prezydenta S.Korfantego dostarcza mnóstwo tematów na posty. Nie ma obawy, że będzie nudno. Ostatnio pod tematem „Szpital w rozbudowie” napisał coś o żenującym zachowaniu opozycji, która zbojkotowała głosowanie dotyczące zaciągnięcia wielomilionowego kredytu przez miasto na budowę nowego szpitala. Tak się składa, iż akurat pamiętam przebieg owej sesji RM z dnia 25 kwietnia 2013.
Na wniosek Prezydenta wprowadzono pod obrady projekt uchwały o zaciągnięciu kredytu. Radny Seweryn, wówczas przewodniczący Rady Miasta zaproponował, aby głosowanie nad wnioskiem było imienne. Chyba zapomniał o zapisie w Statucie Miasta, że głosowanie imienne dotyczy jedynie uchwał, a nie wniosków. Niby mały szczegół…
Aby nad czymś z pełnym przekonaniem zagłosować, należałoby się z dokumentem dobrze zapoznać zwłaszcza, że chodzi o zadłużanie miasta. Radni projekt uchwały otrzymali w ostatniej chwili, co też jest zastanawiające. W tej sytuacji radny Turzański zaproponował, aby głosowanie przełożyć na następną sesję, co pozwoli radnym dokładnie przeanalizować projekt uchwały. Spotkało się to ze stanowczym NIE prezydenta, który oczekiwał przegłosowania projektu od ręki. To też się stało za sprawą głosów Klubu Naszych Piekar mimo, iż radny Iskanin i radna Lisińska-Kotowicz wstrzymali się od głosu.
Tak sobie myślę, że to „żenujące zachowanie” raczej nie dotyczy radnych opozycji, którzy w mojej opinii postąpili słusznie. Ciekawe jest też to, że po zaprezentowaniu wizualizacji szpitala jedynie radni opozycji mieli merytoryczne pytania do pani Prezes PCM. Jak można się było spodziewać, na wiele pytań nie usłyszeliśmy odpowiedzi. Radny Gowarzewski pytał wówczas, ile będzie kosztować metr kwadratowy nowego szpitala – odp. „trudno w tej chwili powiedzieć”. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi, ile milionów dodatkowo pochłonie wyposażenie szpitala itd. Pani Prezes PCM unikała odpowiedzi, ile kosztowało przygotowanie wizualizacji, jednak wytrwałość radnego Wesołowskiego przyniosła efekt – koszt niecałe 14 tys. euro. Panie Prezydencie – chętnie zrobię taką wizualizację nawet za 5 tys. euro.
Każdy robi według własnego uznania, jednak ja nie podpisuję żadnych kredytów zanim nie zapoznam się z dokumentami.
Czy tą samą zasadą powinno się kierować zaplecze prezydenta? Jeżeli odpowiedź brzmi TAK, to ja pytam: Kto w takim razie zachował się żenująco?

2014.09.23

Remanent przedwyborczy

Ostatnio na blogu Turzańskiego, tzw. politycznym poletku (zdaniem Prezydenta) wyczytałem, iż toczy się dyskusja w temacie „remanentu powyborczego”. Prezydent Korfanty, na swoim nowo założonym blogu, zadaje pytania radnemu Turzańskiemu licząc, że się do nich ustosunkuje. Problem jednak w tym, że blog Prezydenta nie daje możliwości komentowania wpisów. I w tym właśnie tkwi zasadnicza różnica między blogiem Turzańskiego a blogiem Prezydenta. Tym samym blog KT pozwala na prowadzenie dyskusji i wymianę zdań a blog SK to uniemożliwia.
Dowodzi to jednego – Radny jest otwarty na dyskusję i potrafi przyjąć nawet najbardziej krytyczne o sobie opinie, Prezydent Korfanty otwartej dyskusji nie zamierza prowadzić - prowadzi monolog.
Zadaje jednak pytania radnemu, na co ten zdecydował się odpowiedzieć na swoim blogu, bo gdzieżby indziej w takiej sytuacji mógł to zrobić.
Popieram Prezydenta w jednym – należy przed tegorocznymi wyborami zrobić remanent przedwyborczy zarówno Radnemu Turzańskiemu, jak i pozostałym radnym. Nie rozumiem więc, dlaczego remanentu wymaga od jednego radnego, zapominając o pozostałych. Nic nie wspomina o remanencie np. radnego Jacka Kieroka, Krystiana Dudy, Gabrieli Cichy, czy choćby Tomasza Wesołowskiego i Tomasza Flodrowskiego. Mieszkańcy przed wyborami chętnie zapoznają się z ich pracą w radzie miasta. Chętnie poznają kulisy głosowań, czy fragmenty prowadzonych dyskusji. Z tym to może być gorzej w przypadku Radnego Dudy, Kieroka i Radnej Cichy, bo kto przebije najbardziej gadatliwego radnego tej kadencji -Tomasza Flodrowskiego? Ale, żeby o czymś mówić, to trzeba przeczytać nad czym się będzie głosować. Rozumiem, że wszyscy na wszystkim się nie znają ale… było dużo różnorakich tematów na sesjach, więc każdy mógł coś dla siebie wybrać. Prezydent pisze także o „katalogu spraw niewyjaśnionych”.
A i owszem, jest wiele niewyjaśnionych spraw. Do takich należy choćby sprawa radnej M.Lisińskiej-Kotowicz i pobranych przez nią diet z naszych pieniędzy. W tym temacie S.Korfanty milczy jak zaklęty. Jeżeli ktoś oczekuje od kogoś odpowiedzi to i nawzajem.
Prezydent wskazuje też na swoim blogu: „że szef KLKT jak i pan radny K.Seweryn nie znają dobrze abecadła samorządowego – czyli ustawy o samorządzie gminnym”.
Tego nie wiem, czy znają czy nie. Zastanawiające są natomiast rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody, które stwierdzają nieważność niektórych uchwał i zarządzeń prezydenta z powodu istotnego naruszenia prawa. Świadczą one o tym, że ktoś z pewnością jest na bakier z „abecadłem samorządowym”.
„Jak się nie ma nic sensownego i wiarygodnego do powiedzenia opinii publicznej, to lepiej milczeć”- napisał prezydent, pod czym podpisuję się obiema rękami.

2014.08.30 

Luźne przemyślenia

W ostatnim numerze Przeglądu Piekarskiego (4/2014) opublikowany został wywiad z radnym Krzysztofem Sewerynem. Były przewodniczący Rady Miasta jeszcze nie tak dawno gościł na łamach Twoich Piekar.
Tym razem miejskie media (Twoje Piekary oraz Radio Piekary), jak stwierdza, nie wyraziły zainteresowania jego przemyśleniami i wypowiedziami w sprawie odwołania z funkcji przewodniczącego. Co takiego więc się stało? Odpowiedź banalnie prosta. Lokalne media dbają o poprawny medialny wizerunek obecnego prezydenta. Temat lokalnych mediów już wcześniej poruszałem. Jak widać, nic się nie zmieniło od tamtego czasu. Jeżeli radny Seweryn ma coś publicznie do powiedzenia, to w miejskiej prasie zawsze powinno być miejsce dla jego wypowiedzi. Zawsze na łamach TP, lokalnej miejskiej prasy, powinno się znaleźć miejsce dla radnego z opozycji i dla mieszkańca, poruszonego jakąś nie załatwioną sprawą w urzędzie. Media powinny wspierać wszystkich, którzy coś dobrego chcą zrobić dla naszego miasta bez względu na to, czy sympatyzują z obecnym prezydentem czy nie. Władza próbuje wszystkim i wszystkimi sterować, zarówno lokalnie jak i centralnie. Najlepszym przykładem jest Rosja i Putin.
Rosyjskie media jednostronnie przekazują informacje odpowiednio urabiając słuchacza lub czytelnika. Putina tylko się wychwala i pokazuje jako zdecydowanego i dbającego o interes Rosji męża stanu. Wpływ ZSRR jaki został wywarty na zachowania i mentalność ludzi w Polsce swego czasu był tak silny, że do dziś jeszcze jest odczuwalny. Tych wzorców jednak bym nie powielał, ani centralnie , ani lokalnie.
System medialnej propagandy sukcesu w PRL się nie sprawdził. Powoli jednak coś się zmienia. Ludzie coraz mniej wierzą we wszystko co się pisze. Bo jeżeli jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle? 
A może jednak jest dobrze, a ja szukam dziury w całym…

2014.08.04

"To jest temat"

Kilka dni temu TVP Info zawitała do Piekar Śl. O tym, że będzie telewizja w naszym mieście, dowiedziałem się z bloga K.Turzańskiego. Zastanawia mnie, dlaczego nic nie napisano na stronie UM, że będzie kręcony program??? Czy była jakaś informacja w lokalnym radiu – nie wiem, Radia Piekary nie słucham. Temat jakim zajęli się redaktorzy TVP to problem nielegalnie wwożonych do Piekar Śl. różnych odpadów, w tym komunalnych. ZGK śmieci wywozi, jednocześnie ktoś śmieci z powrotem do miasta wwozi. Jak się okazuje proceder trwa od dłuższego czasu i nikt nie potrafi temu skutecznie zaradzić.
Oglądałem powtórkę programu (późno wróciłem z pracy) i widziałem zaledwie troje mieszkańców. Dowodzi to, albo nikłego zainteresowania problemem, albo słabej informacji o programie. Ze strony UM był prezydent Korfanty, rzecznik prasowy Madaliński oraz naczelnik Jarząbek.
Radnych reprezentowali J.Krauza, T.Wieczorek, Ł.Ściebiorowski i K.Turzański.
Jak widać było w TV, prezydent jak i radny Krauza, wyjątkowo źle czuli się w oku kamery.
Radny Krauza ze spuszczoną w dół głową, uparcie rozgrzebywał coś nogą. Nawet znajomi, którzy oglądali ten program zwrócili uwagę na specyficzne zachowanie pewnego pana, pytając mnie kto to taki.
Pan Prezydent był mocno poirytowany, ciekawe czym? Z tego wszystkiego zaskoczyło go pytanie redaktora „a pan gdzie mieszka?” "w Brzezinach…" padła odpowiedź.
Mnie się wydawało, że prawidłowa odpowiedź to Dąbrówka Wielka, ale mogę się mylić. W przypadku byłej radnej Moniki Lisińskiej-Kotowicz też byłem pewien, że mieszka w Piekarach Śl., a okazało się, że jednak w Siemianowicach Śl.
Zdecydowanym liderem programu był mieszkaniec pan Jerzy Goj, który od samego początku alarmuje wszystkic o problemie nielegalnych odpadów robiąc jednocześnie na ten temat obszerną dokumentację fotograficzną. Nie było przedstawicieli firmy Noalpa, co mnie zdziwiło, gdyż ich przedstawiciel na jednej z sesji RM zapewniał, że nie mają nic do ukrycia. Jednak, chyba coś w tej piekarskiej ziemi ukryli.
Może zagadka zostanie rozwikłana i dowiemy się, co kryją rekultywowane tereny przy Konarskiego.
Ochrona chyba nie pilnowałaby zwykłych śmieci i gruzu?
2014.06.12

Wybory - magiczne słowo

Wybory - to magiczne słowo, potrafi obudzić nawet najbardziej uśpionych. Wzrasta aktywność zwłaszcza tych, którzy ponownie będą startować. Jak już powszechnie wiadomo, na prezydenta po raz wtóry startował będzie Stanisław Korfanty. Jak doniósł jeden z internautów, obecny prezydent założył bloga.
Pomyślałem... fajnie, bo będzie można na blogu podyskutować, może prezydent odniesie się do wypowiedzi mieszkańców na różne tematy związane z miastem. Okazuje się , że jednak nie..., komentować wpisów nie można. Skoro prezydent Korfanty nie ma ochoty na dyskusję, czy wymianę poglądów, niech „Pisze sobie jak jest” - jego zdaniem. No, ale czego można się było spodziewać?
Jak na razie nie wiadomo kto będzie jego konkurentem. Pewne jest to, że była konkurentka na stanowisko prezydenta, radna M.Lisińska-Kotowicz w moim przekonaniu nie będzie kandydować. Afera z radną w roli głównej, pośrednio zaszkodziła ewentualnemu kandydatowi radnemu Iskaninowi. Trudno uwierzyć, aby nie wiedział, gdzie jego klubowa koleżanka zamieszkuje. Pytanie: kogo wystawi opozycja z Klubu Turzańskiego? Może będzie kandydować sam radny Turzański, a może ktoś inny...
Nie podoba mi się to, że w miejskiej gazecie, za nasze pieniądze promuje się tylko jedna strona. Wielokrotnie to podkreślałem, że nie jest to w porządku. Rzecznik „Pisze jak jest” i nie wiem czemu mam wrażenie, że sam sobie zadaje pytania , po czym sam na nie odpowiada. Dlaczego? Bo na każdym kroku wychwala dokonania prezydenta, jak nie wprost to w podtekście.Twoje Piekary zaczęły drukować cykl „Tak było – tak jest”. Niech prezydent powie, że nie ma to nic wspólnego z wyborami.
Może kiedyś zwiodłyby mnie te przedwyborcze miraże, lecz nie obecnie.
W Przeglądzie Piekarskim jak na razie „gorączki przedwyborczej” nie dostrzegłem, ale wszystko przed nami.
Jechałem dziś ulicą Polną na Józefce. To jest przykład działań naszej władzy. Wybrukowana kostką betonową ulica, nadaje się dziś do kapitalnego remontu. Oby po pewnym czasie podobnie nie wyglądał plac przy Kopcu.
2014.04.13

Piszę jak jest

Prezydent S. Korfanty stwierdza, że : „dezinformuje się mieszkańców i wprowadza w błąd, nieścisłymi informacjami i przekłamaniami w prasie i Internecie ”. Uruchamia więc nowy „kanał informacyjny” (TP z dn. 6 marca 2014), w którym rzecznik prasowy A.Madaliński, tłumaczył będzie mieszkańcom, jak jest naprawdę.
Cieszę się, że wreszcie dowiemy się całej prawdy o tym, co dzieje się w Piekarach Śl. Pytanie zasadnicze jednak trzeba w tym miejscu postawić. Czy to nie będzie aby prawda w stylu Putina?
Rubryka w TP „Pisze jak jest”, jeszcze dobrze nie zaczęła działać, a już wpadka z posądzeniem o przekłamania radnej Umińskiej-Duraj. Rzecznik twierdzi, że mieszkanka Piekar Śl., w sprawie której działała Radna, nie została ukarana mandatem za zaśmieconą działkę. Prostuje tym samym wypowiedź radnej Umińskiej-Duraj, która poinformowała, iż mieszkankę ukarano mandatem.
Komu tu wierzyć? Radna upubliczniła pismo od prezydenta Pasternaka, w którym wyraźnie napisano, że mieszkankę jednak mandatem ukarano. Z trzech osób: rzecznik A.Madaliński, prezydent Pasternak, radna Umińska-Duraj, ktoś z pewnością rozmija się z prawdą. Nie jest to radna, gdyż przekazała jedynie do publicznej wiadomości informację uzyskaną od prezydenta. Pozostają więc dwie osoby: rzecznik - twierdzący, że nie było mandatu i prezydent, który stwierdził, ?e był mandat. Jedna z tych dwóch osób nie mówi prawdy. Pytanie która i kto zostanie Pinokiem? Myślę, iż panowie wyjaśnią sobie to między sobą i w najbliższym wydaniu TP rzecznik napisze jakie są fakty.
Tytuł rubryki „Piszę jak jest” zmieniłbym na „Piszę, bo muszę”. Rzecznik prasowy jest pracownikiem UM i podlega prezydentowi. Ocieplanie wizerunku prezydenta to chyba teraz priorytet, cel - wygrać wybory. Najgorsze jest to, że w gazecie finansowanej przez UM i opłacanej z naszych podatków, będzie się wypowiadała tylko jedna strona. Życzyłbym sobie i mieszkańcom, aby „Twoje Piekary” przekazywały rzetelne informacje. Prasa powinna być niezależna i nieczuła na naciski „z góry”.

2014.03.08




piątek, 11 sierpnia 2017

Piekarskie standardy odwołania Przewodniczącego RM

Na XXXVII sesji RM, niespodziewanie, wiceprzewodniczący Krauza zgłosił wnioski o rozszerzenie porządku obrad o:
1.Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dla odwołania Przewodniczącego RM
2.Projekt uchwały w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącego RM Piekary Śl. radnego Krzysztofa Seweryna
3.Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dla wyboru Przewodniczącego RM Piekary Śl.
4.Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego RM Piekary Śl.

Uzasadnienie wniosku o odwołanie: „Niżej podpisani radni Klubu Nasze Piekary składają wniosek o podjęcie uchwały w sprawie odwołania z funkcji przewodniczącego RM pana Krzysztofa Seweryna oraz powołania na tę funkcję pana Tomasz Ciska.
Klub radnych stoi na stanowisku, że w radzie miasta potrzebne jest wprowadzenie nowych rozwiązań organizacyjnych, pomysłów usprawniających prace rady. Należy między innymi doprowadzić do stosownych zmian statutowych umożliwiających wprowadzenie systemu imiennego głosowania, jako obligatoryjnego we wszystkich sprawach dotyczących kompetencji rady, elektronicznych narzędzi i form przesyłu informacji, usprawnienia organizacji i przebiegu sesji, skoncentrowania prac rady na najistotniejszych dla mieszkańców i rozwoju miasta. Wskazane jest również skoncentrowanie prac samorządu i rady miasta we współpracy z prezydentem na kwestiach finansowych
i przygotowaniach do aplikacji środków unijnych w perspektywie 2014-2020. W tym zakresie pan radny Tomasz Cisek posiada doświadczenie nabyte w czasie prac w Komisji Związku Miast Polskich, kompetencje zawodowe i wieloletnie doświadczenie samorządowe. Niniejsze atuty radnego doktora Tomasza Ciska stanowią o tym, że jego kandydatura wydaje się optymalna dla przeprowadzenia powyższych zamierzeń.”

Radny Turzański powiedział, że zaskoczony jest trochę tą sytuacją , ponieważ wczoraj na komisji jak i dzisiaj pytając, czy coś wiadomo w tej sprawie nikt nic nie chciał powiedzieć. Zdziwiony jest trybem odwołania, zaznaczając, że byłoby uprzejmie gdyby Klub Nasze Piekary skonsultował tę decyzję. Zauważa, że uchwałę można było wprowadzić w normalnym trybie. Brak jest możliwości zgłoszenia innych kandydatur, jak również dyskusji. Radny pytał jaki jest powód wprowadzenia uchwały w takim, a nie w zwyczajowo przyjętym trybie. Nie uzyskał jednak odpowiedzi.
Przewodniczący Seweryn wprowadził pod głosowanie projekt uchwały w sprawie regulaminu dla odwołania przewodniczącego, na co radny Turzański: „jak mam głosować projekt, którego na oczy nie widziałem, co to jest za nowa praktyka?”
Poprosił o dostarczenie mu projektu uchwały, aby się mógł z nim zapoznać (dotyczy to wszystkich radnych z opozycji). Zapytał, czy jesteśmy na posiedzeniu RM, czy w cyrku i poprosił o trochę szacunku dla radnych z opozycji.
K.Seweryn ogłosił 10 min. przerwę w czasie której, Biuro RM ma powielić projekt uchwały i przekazać radnym.
Radny Flodrowski zauważył, iż projekt nie został zaopiniowany pod kątem prawnym, jak to zwykle bywa w przypadku wszystkich projektów uchwał.
Przewodniczący zaproponował przegłosowanie wniosku, a następnie uzupełnienie podpisów.
Turzański powtórnie zapytał, dlaczego uchwałę wprowadza się takim trybem, a nie zwyczajowo przyjętym?
K.Seweryn ogłosił kolejną przerwę, celem uzupełnienia podpisów.
Radny Boroń: czy taki tryb jest dopuszczalny, czy nie?
Radny Krauza odpowiada, że oczywiście, że taki tryb jest dopuszczalny, w każdym momencie sesji większością rada miasta może zmienić porządek obrad.
T.Flodrowski przypomniał, że Statut Miasta Piekary Śl. przewiduje, iż projekty uchwał na sesję dołączane są do zawiadomienia, a jedynie w nadzwyczajnych przypadkach do tych zawiadomień nie muszą być dołączone.
Poprosił o wyjaśnienie, jakie nadzwyczajne okoliczności nastąpiły w godzinach nocnych, czy porannych, że projekt nie został przedłożony wcześniej do zaopiniowania na komisji - brak odpowiedzi ze strony radnych Naszych Piekar.
J.Krauza stwierdził, że nie ma żadnego nadzwyczajnego trybu: „Uchwała została, zostanie, wprowadzona zgodnie ze statutem.”
W końcu po głosowaniu pierwszy wniosek został przyjęty: 12 głosów za, 7 przeciw, 3 wstrzymujące.
Drugi wniosek - 12 za , 7 przeciw, 3 wstrzymujące.
Trzeci wniosek - 12 za, 7 przeciw, 3 wstrzymujące.
Czwarty wniosek nie uzyskał akceptacji: 11 za, 7 przeciw, 3 wstrzymujące.
Za wnioskami głosowali radni Naszych Piekar, przeciw Klub Turzańskiego, wstrzymywali się radni Iskanin, Lisińska-Kotowicz, Seweryn.

Radny Wesołowski powiedział: „Pan przewodniczący Krauza nie zna Statutu Piekar Śl.
§ 14 pkt 2. Zgłaszanie projektów uchwał do rozpatrzenia na sesji upływa na dwa tygodnie przed terminem sesji, pkt 3. W szczególnych przypadkach Rada może podjąć decyzję o wprowadzeniu pod obrady sesji projektów uchwał dostarczonych w innym, niż przewidzianym w statucie trybie”.

K.Turzański zaproponował zdjęcie tych czterech projektów z porządku obrad i wprowadzenie ich w normalnym trybie, bez uzupełniania podpisów na kolanie, bez całego zamieszania, aby zrobić to po ludzku z ich omówieniem. K.Turzański rozumie, że radni maja prawo do podejmowania takich decyzji, apelował jednak, aby podejmował te decyzje z klasą. „Ja nie jestem jakimś wielkim zwolennikiem pana Seweryna i nie raz ścinaliśmy się, ale uważam, że zasługiwałby na odrobinę szacunku, którego mu państwo odmawiacie w moim przekonaniu. Cała ta sytuacja, która się w tej chwili odbywa, jakby nie nazwać tego farsą z mojego punktu widzenia, jest mi obojętna. To państwo odwołujecie członka swojego klubu bez konsultacji z drugim co do wielkości klubem w RM. Można to zrobć bardziej elegancko i ja bym prosił, żebyśmy przegłosowali zdjęcie tych projektów, które zostały przyjęte, a nie trzymają się kupy w związku z nie przyjęciem czwartego, o zdjęcie całości i przedyskutowanie tego w normalnym trybie.”

Radni zastanawiali się, kto zwoła następną sesję po odwołaniu K.Seweryna i nie powołaniu nowego przewodniczącego, czy w-ce ma uprawnienia do zwołania sesji, a jak już, to który w-ce przewodniczący.?
Obsługa prawna stwierdziła, że są wątpliwości jak powinno się postąpić.
Głos zabrał Prezydent Korfanty: „Tak się przysłuchuję tym akademickim, w cudzysłowie dyskusjom. Przepisy prawa są w tym przypadku jednoznaczne. Jeżeli rada dokona odwołania przewodniczącego RM, to kolejnym krokiem powinno być powołanie na jego miejsce przewodniczącego i w trybie, który został dziś zastosowany należałoby uzupełnić ponownie porządek obrad i dokonać wyboru przewodniczącego.
To jest proste i taka jest praktyka. Dziwię się, ęe w ogóle pan przewodniczący daje się tak podpuszczać w tego typu dyskusje i nie upilnuje porządku.”
Radny Wesołowski podziękował prezydentowi za poradę i przypomniał, że rada nie wyraziła chęci wprowadzenia tej uchwały pod obrady.
Wniosek formalny T.Flodrowskiego - zdjęcie z porządku obrad projektów w sprawie odwołania przewodniczącego K. Seweryna
Wniosek nie uzyskał większości gdyż tylko 8 głosów było za.
Radni przystąpili do procedury odwołania przewodniczącego Seweryna.
Wybór kandydatów do komisji skrutacyjnej: radny Iskanin zgłasza radną Lisińską-Kotowicz, radny Krauza radną Cichy i radnego Dudę.
Ł.Ściebiorowski zapytał, czy wraz z odwołaniem przewodniczącego, zastępcy zgłoszą rezygnację, czy tylko przewodniczący zawinił. Cisza.....
K.Seweryn: „jeżeli nie ma odpowiedzi uważam, że to jest wotum nieufności ze strony klubu radnych NP. w stosunku do mojej osoby, mocne wotum ze strony w-ce przewodniczącego, nie zgadzamy się pod tym względem etycznym w zasadach postępowania. Mój sposób postępowania, przekazywania pewnych informacji, to oczekiwanie pewnej jawności podejmowanych decyzji. To, co nas poróżniło, to sposób sprawowania opieki zdrowotnej w przychodni w Dąbrówce. Bo uważam, że przekształcenie, gdzie podmiot gospodarczy dominujący w Piekarach Śl. wygrywa przetarg i następnie ceduje prawo prowadzenia na spółkę, w której pojawia się nazwisko rodziny zaangażowanej osoby, jest dla minie niebezpieczne. Pytałem również, kto mnie pozwał do sądu w sprawie Bronisława L., pytałem o powiązania, i to mi nie pasuje. Tu nas to poróżniło.”

Radny Ściebiorowski: „uzasadnienie było o innych powodach..” (śmiech na sali)
Radny Iskanin stwierdza, że pod wnioskiem się nie podpisał, że jako klub zastrzeżeń do pracy K.Seweryna nie mają, i jego klub nie będzie głosował za odwołaniem przewodniczącego.
Radna Umińska-Duraj: „ktoś kto przysłuchiwałby się naszym obradom, to wyszedłby z tej sali z poczuciem ogromnego niesmaku. Przykre jest to, że część rady jako organ, zachowuje się w tak żenujący sposób.Widać jasno po wypowiedzi pana przewodniczącego, że to uzasadnienie jest nieudolną próbą uzasadnienia, że to zasłona dymna, za którą się kryją zupełnie inne sprawy. Przykre, że nie potraficie załatwić tego w sposób cywilizowany i z kulturą. Tak się nie postępuje z wieloletnim i doświadczonym radnym”. Zauważa też, że nie można odmówić przewodniczącemu wysokiej kultury osobistej i starań włożonych w to, aby obrady były prowadzone rzetelnie, skutecznie i prawidłowo. Największą wadą, w cudzysłowie jest to, że ma swoje niezależne zdanie, że nie kupuje wszystkiego, co niektórzy radni kupują. „To wszystko można było załatwić z klasą i kulturą, a wam tej klasy brakuje”. Radna nie ma zamiaru brać udziału w tej wojence politycznej i jest ciekawa, czy elektroniczny system głosowania zostanie wprowadzony do końca kadencji.
M.Boroń: „ pani tutaj o żenadzie, honorze, a ja przypomnę, że w poprzedniej kadencji też była sprawa odwołania przewodniczącego RM i jakoś wówczas pani się tak nie wyrażała.”
Na co radna: „czy pan radny Boroń zapomniał, że kiedyś należał do innego klubu i jakie prowadził ciekawe dyskusje?”
Radny Turzański zaznaczył, iż dotychczasowy przewodniczący zawsze traktował opozycję jak partnerów. Prosił, aby się poważnie traktować i podkreślił, że Piekary po dzisiejszej sesji nie trzymają żadnych standardów.
Może radna Kossakowska powie co ma przeciwko przewodniczącemu. Radny ponownie zapytał dlaczego taki styl odwołania stwierdzając, iż mimo tego, że mieszkańcy nie oglądają tego spektaklu, to powinno się trzymać jakiś poziom.
G.Kossakowska do Turzańskiego: „w tym mieście to już było”. Odniosła się do odwołania w poprzedniej kadencji K.Przybylskiego.
Radny zauważył, że jeżeli coś jest źle należy wyciągać wnioski. Wówczas miał stosunek krytyczny do odwołania K.Przybylskiego, i dzisiaj również krytycznie podchodzi do tego, co się dzieje szczególnie, że to koledzy odwołują swego kolegę. To jest polityka o najgorszym standardzie.
Flodrowski stwierdził, że odwołanie to zamach na pozostałość demokracji w RM, że widać po zachowaniu prezydenta, kto to zainspirował.

W tajnym głosowaniu wzięło udział 22 radnych - za odwołaniem oddano głosów 12, przeciw 8, wstrzymało się 2.
Po ogłoszeniu wyników Krzysztof Seweryn opuścił fotel przewodniczącego, a obrady dalej prowadził w-ce przew. Krauza.
K.Turzański w imieniu całego klubu podziękował K.Sewerynowi za współpracę . Podziękowania złożył również w-ce przew. Krauza.
Po kolejnej przerwie radny Adamczyk złożył powtórny wniosek o powołanie nowego przewodniczącego.
Foldrowski zaznaczył, że ten wniosek był już głosowany i nie uzyskał poparcia.
Radny jednak podtrzymał swoje stanowisko, a prowadzący obrady poddał go pod głosowanie.
Tym razem 12 głosów było za, 4 wstrzymujące się, 1 przeciw, 5 osób nie głosowało.
Radny Krauza zaproponował skład komisji skrutacyjnej w w/w składzie.
T.Wesołowski „podziękował” J.Krauzie, że nie wszyscy mogą zabrać głos w momencie zgłoszenia kandydatur i lista została zamknięta bez udziału opozycji.
W głosowaniu dotyczącym powołania T. Ciska na stanowisko przewodniczącego RM brało udział 22 radnych. Jeden głos był nieważny, 12 głosów za, 7 przeciw, 2 wstrzymujące się.
Na fotelu przewodniczącego zasiadł w końcu radny Cisek...
2014.02.08

czwartek, 10 sierpnia 2017

Debata "Miasto w działaniu" przez lornetkę...

Trochę rozczarowała mnie ta debata, ale zawsze to "światełko w tunelu". To chyba pierwsza debata o mieście i miejmy nadzieję , że nie ostatnia, jak wiele obietnic wyborczych. Prezydent Korfanty stwierdził, że trzeba rozmawiać i kocha to miasto. Owszem , należy dać możliwość mieszkańcom wypowiedzenia się na różne tematy. W tak krótkim czasie jak trwała debata, w zasadzie prowadzący zatrzymali się na pierwszym rozdziale dotyczącym demokracji i budżetu obywatelskiego. Entuzjazmu ze strony radnego Ciska i z-cy prezydenta Pasternaka o potrzebie wprowadzenia takowego budżetu w naszym mieście jako wycinka całości trudno było się doszukać. Radny Cisek stwierdził, że o ile będzie taka inicjatywa ze strony mieszkańców o chęci brania czynnego udziału w planowaniu budżetu to "będziemy się starać wprowadzać budżet partycypacyjny". Pomyślałem sobie, że to pewnie będzie tak samo jak z konsultacjami społecznymi. Jakoś ani radni, ani prezydent, nic nie robił w tej kwestii by konsultacje stały się powszechne, by każdy mieszkaniec mógł się w nich wypowiedzieć, byśmy nie byli ignorowani. 
Należałoby zmienić uchwałę nr XXII/230/08 z dnia 24 kwietnia 2008 tak, by dał prawo do wzięcia udziału w konsultacjach każdemu mieszkańcowi Piekar Śl. Należałoby też, z wyprzedzeniem 14 dni poinformować mieszkańców w jasny i czytelny sposób, że takowe konsultacje będą przeprowadzone. Dopóki to się nie zmieni , nasze miasto będzie w ogonie demokratycznych miast. Wiele gmin przybliżyło się do swoich mieszkańców. Czekamy kiedy pierwsze demokratyczne kroki zrobią Piekary (czekamy ja i wielu moich znajomych). Radni i prezydent musieliby się pochylić nad opracowaniem "Miasto w działaniu" i wprowadzić zawarte tam założenia w naszym mieście. Wypowiedzi przedstawicieli UM , którzy brali udział w debacie niestety nie napawają optymizmem. W Sopocie takowe zmiany można było wprowadzić dopiero po wybraniu nowego prezydenta i nowy radnych. Wybory za dwa lata, a co przez ten czas ze zrównoważonym rozwojem miasta? Nie poruszono w trakcie debaty problemu komunikacji, kultury, infrastruktury i wizerunku miasta. Ciekaw jestem czy prezydent lub grupa radnych zorganizuje w najbliższym czasie kolejną debatę aby poruszyć i te problemy. "Nie wybieramy prezydenta i radnych, by nami rządzili, lecz by nas reprezentowali. Zdobycie mandatu w wolnych wyborach nie oznacza uzyskania prawa do czteroletniej samowoli" (fragment -Miasto w działaniu). Radny Cisek stwierdził: "my się mamy sami rządzić" - to znaczy kto i w jaki sposób. Pytanie zostaje otwarte......
2013.03.07

Czempiel Maciej

 Kilka osób nie może decydować za wszystkich mieszkańców, po co jesteśmy my jako radni, po co jest prezydent wybrany przez ogół mieszkańców, żebyśmy my decydowali, a nie narzucano nam wolę”.
Kom. Społeczna-Zdrowia  czerwiec 2017

wtorek, 8 sierpnia 2017

Polityczne manipulacje

W „Twoich Piekarach” z dn. 28 marca 2013 r. można przeczytać „Rozważania na Wielkanoc” prezydenta Korfantego. Trochę nie pasuje mi ten ironiczny ton prezydenta w stosunku do niektórych radnych, zwłaszcza tuż przed świętami.
Prezydent przytoczył słowa arcybiskupa Skworca, czy jednak wziął je sobie do serca? Po tym co przeczytałem , nie sądzę.
Korfanty zarzuca radnej Umińskiej lobbowanie za związaniem Piekar Śl. z powiatem tarnogórskim. Jakoś nigdzie w pytaniu radnej nie doszukałem się takowego lobbowania, a pytanie brzmiało: (cyt.) „Jakie były warunki, co spowodowało, że miasto odmówiło współpracy z gminami, które podpisały współpracę dotyczącą wspólnego działania na rzecz pozyskiwania środków unijnych tzw. deklaracja tarnogórska?”. Nie będę wyjaśniał prostego pytania , które nawet gimnazjalista potrafi zrozumie? - no chyba, że się szuka dziury w całym. Również radny Cisek próbował wmanipulować radną w pewne stwierdzenia, których nie wypowiedziała. Twierdzenie aby radna Umińska za czymś lobbowała to kłamstewko. Radny Gowarzewski zapytał o sens budowania ronda na skrzyżowaniu Bednorza i drogi DK94. Prezydent Korfanty stwierdził, że (cyt.) "nie ma oficjalnego stanowiska PKP odnośnie linii kolejowej w tamtym rejonie a tory ....ukradziono". Radny Gowarzewski stwierdza, iż (cyt.) „tory zlikwidowała firma PKP z Chorzowa Starego” a nikt ich nie ukradł......
Radny Turzański zapytał prezydenta: (cyt.) „czy jako miasto zwróciliśmy się do PKP w sprawie linii kolejowej, czy zapytaliśmy się formalnie i jaka była odpowiedź”. To pytanie chyba było niewygodne dla prezydenta bo unikał konsekwentnie odpowiedzi, jednak radny konsekwentnie pytał i za czwartym razem prezydent zdecydował się dla świętego spokoju odpowiedzieć. Okazało się wówczas, iż (cyt.) „nie zwracaliśmy się do PKP w sprawie linii kolejowej”- odpowiedź prezydenta. Kto mieszał w tej sprawie?
Fakt, radny Turzański zapomniał, że na skrzyżowaniu przy Kopcu Wyzwolenia są światła czyli bezpieczne przejście dla pieszych . Gafy się zdarzają.
Wszystkie śmieci na terenie miasta Piekary Śl. to problem UM, odpowiednich służb i prezydenta jako administratora. Radny Turzański zwrócił uwagę na dzikie wysypisko w rejonie Wapiennika w drodze na Księżą Górę. Myślę, że takie śmietnisko miastu chluby nie przynosi więc skąd ta nerwowa reakcja prezydenta - nie rozumiem.
Co do drogi w kierunku Radzionkowa (przedłużenie ulicy Pod Lipami) to jest niewątpliwie problem bardziej złożony . Które drogi w pierwszej kolejności należy remontować? Może w centrum , może główne, dojazdowe do miasta, a może inne? Jednak nie do końca przekonuje mnie sama motywacja prezydenta na nie: „drogę niszczą pojazdy ciężarowe dojeżdżające do firm Radzionkowa”. Idąc tym tokiem myślenia można się nieco zapędzić....bo, dlaczego tak, a nie inaczej wygląda główna ulica dojazdowa do Piekar Śl. z kierunku Świerklańca?
Prezydent stwierdza , iż radny Flodrowski to najbardziej gadatliwy radny jakiego w życiu spotkał. Wcale się nie dziwię skoro otacza się milczącymi radnymi z klubu „Nasze Piekary”. Wystarczy przesłuchać nagrań z kilku sesji i już wszystko staje się jasne i zrozumiałe. Gdyby nie radny Flodrowski to sesje RM wyglądałyby jak ta w styczniu, ekspresowa, nikt nie zabierał głosu w sprawie głosowanych uchwał, szybko podnoszono ręce w czasie głosowania, kawka i do domu. W tym wypadku akurat mam inne wyobrażenie niż prezydent jak powinna przebiegać sesja RM.
A co do reklam to w tej sprawie odwołałbym się do opinii najbardziej zainteresowanych czyli mieszkańców aby się w tej sprawie wypowiedzieli, tylko w jaki sposób? Przecież w naszym mieście konsultacje społeczne to martwa instytucja. Dobrze by było (cyt.) „aby nadrzędnym celem wszelkich działań było dobro człowieka i społeczeństwa”.
Wszelkie oryginalne cytaty zaczerpnięte z nagrań XXVI sesji RM.

2013.04.02
_________________

Rzeczywistość cierniem w oku

W kilku słowach chciałbym się odnieść do zarzutu jednego z internautów KsM, "jakobym zawiścił czegoś Prezydentowi Korfantemu i jakobym po nim jeździł i po innych". Po pierwsze: nie rozumiem czego to miałbym mu zawiścić ? Mam żonę, mam samochód,  mam telewizor, mam .... fakt - nie mam 12 tys pensji. Pensje mam taką, jaką sobie sam wypracuję, a nie z podatków mieszkańców. Nie "jeżdżę po Korfantym i innych" tylko po dziurawych piekarskich drogach. Jeżeli KsM uważa za "jazdę" cytowanie autentycznych wypowiedzi prezydenta, czy któregoś z radnych (nagrania z sesji są powszechnie dostępne) to jakieś nieporozumienie. Chyba prezydent i radni nie wstydzą się tego co mówią, skoro mówią to publicznie. Swoich zachowań chyba też się nie wstydzą skoro je publicznie prezentują. Dla przykładu: jak potraktował Prezydent Korfanty petycję mieszkańców z ulicy Skalistej złożoną na listopadowej sesji RM przez radnego Flodrowskiego? Skandalicznie! Jak traktuje Prezydent Korfanty radną Umińską? Podobnie skandalicznie! Kiedy radny Ściebiorowski postulował aby większe fundusze przeznaczać na zadania kultury fizycznej młodzieży i dzieci - przeciw byli radni: Seweryn, Krauza, Szewczyk, Cichy, Kossakowska, Cisek, Iskanin, Boroń, Podzimski, Wymysło, Wieczorek. Dzieci pytają mnie "tato, nie znasz jakiegoś sponsora bo prezydent Korfanty znów nam obciął fundusze na klub". Kiedy radny Flodrowski przedstawił projekt uchwały o obniżeniu na czas kryzysu pensji prezydenta i radnych myślałem, że zostanie "rozszarpany" na sesji przez klub Nasze Piekary. Dlaczego o tym głośno nie powiedzieć? To, że ktoś opisze rzeczywistość, bo niestety miejska prasa się do tego nie kwapi, nie na rękę jest niektórym osobom , w tym KsM. Radny Turzański na swoim blogu również opisuje to co dzieje się w Piekarach i dzięki mu za to. Każdy radny może założyć bloga i upubliczniać na nim swoje spostrzeżenia. Trudno z rzeczywistością polemizować. Natomiast z wygłaszanymi publicznie poglądami jak najbardziej można, do czego pana KsM zachęcam. Tylko prosiłbym trochę więcej kultury, bo chamstwa na co dzień to mamy stanowczo za dużo. Pozdrawiam
2013.03.09

Prawda jak oliwa zawsze na wierzch wypływa

W kolejnym numerze dwutygodnika "Twoje Piekary" z dn. 21 lutego 2013 ponownie natrafiłem na już chyba stałą rubrykę, która powinna się nazywać " Turzański wróg nr 1". Tym razem przedrukowano rozmowę z Krystyn Mokrosińską, tytułując artykuł "Albo dziennikarz, albo radny". Mam wrażenie, że za pieniądze miasta, ktoś próbuje zdyskredytować radnego Turzańskiego w oczach mieszkańców.Jest to czysta manipulacja w celu osiągnięcia jednego celu. Nie jestem ani zwolennikiem Turzańskiego, ani zwolennikiem Korfantego tylko obserwuję co jeden i drugi robi dla naszego miasta. Przysłuchując się obradom Rady Miasta, można wywnioskować, kto ma co? do powiedzenie, i kto zadaje niewygodne pytania prezydentowi Korfantemu. I tak: 
-Turzański za ograniczeniem diet radnych i pensji prezydenta - prezydent przeciw 
-Turzański przeciw wprowadzeniu w naszym mieście płatnych stref parkowania - prezydent za 
- Turzański przeciw wprowadzeniu ograniczeń godzin handlu - prezydent za wprowadzeniem itd.,itd. 
"Gazeta Korfantego" próbuje wybielić i przedstawić w dobrym świetle decyzje prezydenta, np.: w artykule "Miasto wystąpi do Trybunału Konstytucyjnego". Przypomnę tylko, że sprawa dotyczy niekorzystnej dla prezydenta decyzji WSA w Gliwicach, odnośnie określenia dni i godzin handlu w Piekarach. Upór prezydenta w tej, i nie tylko w tej sprawie, jest co najmniej niezrozumiały. Opozycja, czyli Klub Turzańskiego, jak mogłem wielokrotnie zaobserwować, chce wprowadzić trochę normalności w naszym mieście, czemu skutecznie przeciwstawia się Prezydent wraz ze swoim zapleczem. Kto ma poinformować mieszkańców o tym, co dzieje się w naszym mieście, skoro tego nie czyni moim zdaniem ani Radio Piekary , ani "Twoje Piekary". Przykładowo nic nie pisano o awanturze na styczniowej sesji pomiędzy Turzańskim a Korfantym ale napisano w miejskiej gazecie " Wyrok jednak zapadł". Czyli nie pisze się wszystkiego, bo mieszkańcom mogłyby się otworzyć oczy na wiele spraw. Może upublicznianie na blogu Turzańskiego autentycznych wypowiedzi niektórych radnych i prezydenta kogoś "strasznie boli" i to jest przyczyna tych artykułów w prasie typu "Twoje Piekary". Jednak "prawda jak oliwa, zawsze na wierzch wypływa......".

2013.02.28

Czempiel Maciej

 „Kilka osób nie może decydować za wszystkich mieszkańców, po co jesteśmy my jako radni, po co jest prezydent wybrany przez ogół mieszkańców, żebyśmy my decydowali, a nie narzucano nam wolę".
Kom. Społeczna-Zdrowia czerwiec 2017

Czempiel Maciej

Zdaniem radnego Czempila radny po wyborach robi to co chce:
 „Nie jest jednak powiedziane, w ustawie jest tak zaznaczone, że nie ma czegoś takiego jak związanie radnego instrukcjami wyborców. Mandat radnego jest tak zwanym mandatem wolnym, czyli radny po wyborach robi to co chce, przy czym bierze za to pełną odpowiedzialność. Radny nie wykonuje co mu się każe, bo w tym momencie mógłby się poczuć zwolniony z odpowiedzialności. Radny słucha mieszkańców, wysłuchuje ich głosów i podejmuje samodzielną decyzję jak głosować jak postępować.”
Kom.Społeczna-Zdrowia styczeń 2016

Flodrowski Tomasz

„Panie radny Czempiel, prawnicy się mylą łącznie ze mną”
luty 2016

Korfanty Stanisław

Słuszna uwaga -radni powinni mieć szacunek do mieszkańców
„Nakłaniałbym mimo wszystko radę miasta aby i w tej uchwale i w następnych rozstrzygnięciach w formie petycji mimo wszystko w miarę precyzować i mówić otwartym tekstem, że tak powiem symbolicznie w stosunku do mieszkańców, bo tego wymaga i powaga naszego organu i rady miasta i prezydenta miasta i również tego wymaga nasz szacunek do mieszkańców”.
23 SRM luty 2016

niedziela, 6 sierpnia 2017

Zorychta Grzegorz

W trakcie dyskusji o budżecie obywatelskim radny Grzegorz Zorychta zaprezentował swoje stanowisko:
Mnie bardzo zabolała pewna taka sugestia na poprzedniej komisji, że Rada Miasta powinna dać wolną rękę mieszkańcom odnośnie dysponowania tymi środkami. Idzie to w niepokojącym mnie kierunku, ze względu na to, że jeżeli znajdzie się kilkuset mieszkańców, to my jako radni dając zupełnie wolna rękę możemy się obudzić z takim...oczywiście to jest teraz przesadzone i bardzo przepraszam za to co teraz użyję, że mieszkańcy zaproponują sobie dom publiczny ze środków miasta, czy ewentualnie jakąś prywatną drogę do czterech posesji, na które ustawy nie pozwalają. I dlatego ta kontrola i te wszystkie nasze postępowania tu na tej sali mają na celu to, by była kontrola i odpowiedzialność za to co tu się dzieje w naszym mieście.”
Kom. Społeczna-Zdrowia luty 2016

Umińska Sława

"Kiedy się krytykuje czyjeś zachowanie najpierw trzeba by popatrzeć na swoje postępowanie"
28 SRM czerwiec 2013

Flodrowski Tomasz

Radny Tomasz Flodrowski do Prezydenta Stanisława Korfantego:
„Musimy zacieśnić naszą współpracę skoro mamy tak podobne opinie” 
2013 rok

Korfanty Stanisław

„Nikt z nas nie ma zamiaru podejmować decyzji jakiejś, głosując za uchwałą tą, czy inną i zaciągać zobowiązania a konto naszych wnuków”
Kom.Przedsiębiorczości październik 2016

Flodrowski Tomasz

„Nie jestem żadnym psem ogrodnika. Po prostu sam poszukuję pracy i chętnie bym zaaplikował o pracę w Twoich Piekarach. CV sobie przygotowałem. Pragnę tylko dodać, że mam lekkie pióro i bardzo elastycznie dostosowuje się do poglądów. Wypełniam bez zarzutów polecenia pracodawcy tak, że myślę żebym się dość dobrze wpisał w zespół redakcyjny”.
/2013/

piątek, 4 sierpnia 2017

Papaja Piotr

Czyżby radny Piotr Papaja uważał, że mieszkańcy nie wiedza co jest dla nich dobre a co lepsze? „Radny musi ludziom wyjaśniać co jest dla nich lepsze, co jest gorsze, a co jest bezsensowne”.
39 SRM czerwiec 2017

40 SRM_2017.07.10

Sesja specjalna
Pomimo, że czerwcowa sesja miała być ostatnią przed wakacjami, zwołano w lipcu sesję specjalną, na której rozpatrywano 3 projekty uchwał. Dwie uchwały dotyczyły zmian w budżecie, a trzecia zmiany uchwały dotyczącej sieci prowadzonych przez Miasto publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Po rozstrzygnięciu przetargu na projekt „Utworzenie centrum usług społecznych w Piekarach Śląskich” okazało się, że nakłady na ten projekt muszą zostać zwiększone o ponad 360 tys zł. W związku z dostosowaniem placówek oświatowych do wymogów reformy edukacji wymuszone zostało zwiększenie miejskich środków finansowych na remonty tych placówek o 90 tys. zł. Po rozstrzygnięciu przetargu na remont ulicy Brynickiej zmniejszono o prawie 194 tys. zł kwotę przeznaczoną na ta inwestycję. Radny P.Papaja zapytał czy zmniejszenie kwoty na remont drogi wynika ze zmniejszenia zakresu robót i czy mamy na tą inwestycję dofinansowanie zewnętrzne. Skarbnik Miasta poinformował, że zakres robót nie został zmniejszony, a kwota to efekt oszczędności jakie wynikły z postępowania przetargowego. Jeśli chodzi o dofinansowanie do remontu drogi to jak powiedział skarbnik wniosek o dofinansowanie został złożony, jesteśmy na liście rezerwowej i ponieważ nie dostaliśmy na dzień dzisiejszy żadnych środków inwestycja będzie prowadzona ze środków własnych.
W tym roku będzie wykonana dokumentacja na obiekt sportowy przy ulicy Pokoju w związku z tym zmniejszono kwotę początkowo zabezpieczoną na to zadanie o 50 % czyli o 50 tys zł, która to kwota powinna wystarczyć.

Tak żonglujemy tymi wydatkami jak nam pozwala bieżąca sytuacja” - powiedział Prezydent Turzański


Zorychta Grzegorz

W nowym Statucie Miasta próbowano zapisać paragraf o możliwości utajnienia głosowania na wniosek radnego. Tak radny  Grzegorz Zorychta skomentował zaproponowany zapis:
„Każdy radny, który kieruje się obawą w celu wyeksponowania swojego przekonania nie powinien reprezentować mieszkańców”.
37 SRM maj 2017

Zorychta Grzegorz

Radny Grzegorz Zorychta: 
„Z mojego przekonania, jeżeli my nie zapełnimy kościołów, to nami zapełnią meczety”.  
35 SRM kwiecień 2017

Wymysło Czesław

Komisja Przedsiębiorczości i Innowacyjności Rynku Pracy zgłosiła do pani Prezydent wniosek o zwiększenie dotacji na zabytki dodatkowo o kwotę 100 tys. zł.
Ustosunkowując się do wniosku Komisji radny Czesław Wymysło stwierdził:
„My nie są Kuwejtem ani Arabią Saudyjską, żeby takie pieniądze wyłożyć”.
35 SRM kwiecień 2017

czwartek, 3 sierpnia 2017

Kossakowska Gabriela

Wypowiedź radnej Gabrieli Kossakowskiej dotycząca zmian w sieci placówek oświatowych spowodowanych reformą edukacji. Czy zagłosowała tak jak mówiła, czy jednak inaczej?
„Na komisji proszę państwa co było wielkim zaskoczeniem bo powiedzieli że wszystkie dzieci, całą szkołę przenoszą, tak ich była ostatnia wola naraz na komisji edukacji kiedy pan przewodniczący Ściebiorowski udzielił głosu jednemu z nauczycieli tej szkoły On zaczyna czytać list. Jaka forma tego listu to pani Prezydent może później powie przy uchwałach o tym. Więc list przeczytał, że oni chcą, ale nie całej szkoły tylko pół tej szkoły.(...) To jest coś niesamowitego. Starczyły im dwie noce i jeden dzień żeby wszystko praktycznie zniszczyli to co pani Prezydent, wiceprezydent starali się zrobić. (…) W ogóle chęci z ich strony minimum. (…) Nie! oni chcą tylko połowę – połówkę, a na to ja nie wiem , ja przynajmniej nie będę się godziła”.
33 SRM marzec 2017

Zorychta Grzegorz

Ocena radnego Grzegorza Zorychty pracy Rady w tej kadencji:
„Te działania które mamy w tej chwili są pokłosiem tego co ta nasza kadencja od samego początku produkuje czyli procedowaniem w ostatniej chwili wszystkiego na tej sali. I jeżeli my praktycznie zostaliśmy przyzwyczajeni to tego typu praktyk to mnie nie dziwi zachowanie pana radnego (Korfantego) bo po prostu to się już normalnie w naszą historię w jakiś sposób wszczepiło”.
33 SRM marzec 2017

Umińska-Duraj Sława

Prezydent Sława Umińska-Duraj pochwaliła działania byłego Prezydenta w poprzedniej kadencji, dotyczące nieogłoszenia przez Miasto przetargu na odbiór odpadów komunalnych mimo, iż złamał wówczas obowiązujące prawo:
„Jeśli mam podsumować te 12 lat pana rządów jako prezydenta, to decyzją najlepszą jaka pan podjął i przed którą chylę czoła, było właśnie to, aby nie poddać się presji i aby gmina nie przystąpiła do przetargu i żeby powierzyć sprawy związane z odpadami naszej spółce. To była decyzja, jak na owe czasy, bardzo odważna”.
32 SRM luty 2017

Turzański Krzysztof

W-ce Prezydent Krzysztof Turzański:
 „Bardzo często jak pan radny Korfanty zabiera głos to ja mam wrażenie, że wziąłem niewłaściwą tabletkę i ciągle jestem w Matrixie.”
30 SRM grudzień 2016

Umińska-Duraj Sława

Tak zareagowała Prezydent Sława Umińska-Duraj na rady radnego Stanisława Korfantego:
„Ja niczego w życiu tak nie chcę unikać jak tego co działo się szczególnie w oświacie za pana rządów. Broń Boże z tych doświadczeń nie chcę korzystać. Najlepszy dowód że jakiekolwiek ruchy w oświacie powodowały strach, lęk niepewność dyrektorów placówek którzy się o zmianach dowiadywali się z gazety często. Przypomina sobie pan zmiany które usiłował forsować tłumy na sesji Rady Miasta okrzyki, transparenty, rozżalonych rodziców, przestraszone dzieci? Broń Boże nie chcę powielać pana doświadczeń”.
29 SRM listopad 2016

Kossakowska Gabriela

Radna Gabriela Kossakowska biorąc udział w dyskusji na temat ewentualnej likwidacji pomnika Armii Czerwonej na cmentarzu przy ul. Kalwaryjskiej stwierdziła:
 „Ja nie pozwolę żeby ktoś do mnie podchodził i powiedział, że ja chcę zniszczyć to co tam było. (…) Nikt z piekarzan nie podejdzie i nie powie, że ja zniszczyłam te gwiazdę, czy cokolwiek”.
Mówiła jedno, a zagłosowała za likwidacją pomnika.
25 SRM wrzesień 2015

Zorychta Grzegorz

Głos w dyskusji radnego Grzegorza Zorychty w temacie petycji mieszkańca dotyczącej likwidacji pomnika Armii Czerwonej na cmentarzu przy ul. Kalwaryjskiej w Piekarach Śl.:
„Skoro mieszkańcom naszego kraju nie przeszkadza sierp i młot, gwiazda czerwona, dziwi mnie, że było aż tylu ludzi którzy chcieli oddać nawet życie za to by te insygnia nam nie przyświecały. (…) Powiem tak, jeżeli się znajdują jakieś głosy którym ten sierp i młot nie przeszkadzał w jakikolwiek sposób, widocznie czerpali jakikolwiek zysk z tego że ten sierp i młot przez tyle lat po wojnie był na naszym terenie”.
25 SRM wrzesień 2016

Buchwald Piotr

Przewodniczący Rady Miasta Piotr Buchwald do swoich kolegów z rady:
„Wydaje mi się, że jesteśmy mistrzami od zagmatwania najbardziej prostych tematów i rozwiązań”.
25 SRM wrzesień 2016

Korfanty Stanisław

Radny Stanisław Korfanty do pani Prezydent Umińskiej-Duraj w trakcie dyskusji o nowym szpitalu:
Pani prezydent, nie musi się pani emocjonować i mówić nie na temat, bo wielokrotnie jeżeli pytam o konkrety, to pani delikatnie mówiąc pływa wokół tematu i jakąś taką narrację dziwną prowadzi”.
24 SRM sierpień 2016

środa, 2 sierpnia 2017

Czempiel Maciej

Gdy dyskutowano o projektowanych zmianach w ramówce Radia Piekary swoje zdanie zaprezentował radny Maciej Czempiel:
„Czy nowenna w Piekarach musi być nadawana o 17-tej?” „Czy to podniesie prestiż Matki Boskiej Piekarskiej, że ona będzie na antenie Radia Piekary o 10.30? No, nie wydaje mi się to”. „Czy my musimy mieć tę mszę o tej godzinie, tę nowennę o tej godzinie, bo inaczej kościół piekarski upadnie?” 
22 SRM maj 2016

Korfanty Stanisław

Wypowiedź radnego Stanisława Korfantego w czasie omawiania projektu uchwały dotyczącej zakupu sprzętu przez PCM do nowego szpitala:
 „Nie można w ten sposób wchodzić tak sobie, w takiej bezrefleksyjnej formule, mało odpowiedzialnej, uważam, do tematu kontynuacji dzieła dokończenia budowy szpitala, jego wyposażenia i zagospodarowania go do leczenia. Formuła, która została podjęta dwa miesiące temu, BMW, jest formułą śmieszną.”
21 SRM kwiecień 2016

Wymysło Czesław


Otwierając pakiet pytań do nowego Naczelnego Radia Piekary radny Czesław Wymysło powiedział:
 „Tak trocha historii do pana dyrektora. Poprzednia pani dyrektor Teresa Szaflik, z takim sprzętem, w takich warunkach, zarzucano jej wszystko, wykształcenie, niekompetencje, jakie miała wyniki! Na te wyniki, które ona miała długo będzie trzeba poczekać, a może się nie doczekamy.”  
19 SRM luty 2016

Iskanin Dariusz

Odwołanie z funkcji w-ce Przewodniczącego Rady Miasta Stanisława Korfantego
Radny Dariusz Iskanin tak to podsumował:
„Prezydentem się bywa, radnym się bywa, a człowiekiem jest się przez całe życie”.
16 SRM listopad 2015

Czempiel Maciej

Dyskusja o planach budowy WC w Szarleju. Radny Stanisław Korafanty powiedział, że rada miasta nie powinna sankcjonować sytuacji i przyznawać tej kwoty kiedy nie jest zabezpieczona w budżecie.


Na te słowa zareagował radny Maciej Czempiel:
„Niech pan zgłosi doniesienie na swoje miasto do prokuratury, CBA, RIO, gdziekolwiek i sprawa się wyjaśni”.
15 SRM październik2015

Korfanty Stanisław

Wypowiedź radnego Stanisława Korfantego kończąca dyskusję o nowym szpitalu:
„Po tych wypowiedziach to powiem tak, że ja rezygnuję z głosu ponieważ poziom dyskusji merytorycznej z politologami o budowie szpitala, eksploatacji szpitala przekracza moje możliwości percepcyjne”.
13 SRM wrzesień 2015

Umińska-Duraj Sława

Wypowiedź Prezydent Sławy Umińskiej-Duraj po tym jak były Prezydent Stanisław Korfanty podpowiadał jej by stosowała dobre praktyki:
„Wzorowanie się na panu nie byłoby korzystne. (…) Czasami było i tak, że nie miał pan odwagi porozmawiać z osobą, którą zamierzał pan zwolnić i wysyłał pan swojego zastępcę.” 
5 SRM luty 2015

wtorek, 1 sierpnia 2017

Korfanty Stanisław

Wypowiedź radnego Stanisława Korfantego dotyczy planowanego remontu sali gimnastycznej w Brzezinach Śląskich:
„W kwestii sali gimnastycznej w Brzezinach ja stoję na stanowisku, że wydatkowanie dużych pieniędzy na tę salę jest zbędne na dzień dzisiejszy”.
5 SRM luty 2015

Krzysztof Turzański

Wypowiedź dotyczy zlikwidowanego dwutygodnika wydawanego przez UM - Twoje Piekary:
"Wszystkie media samorządowe są skażone przez osoby, które mają bezpośredni wpływ na ich wydawanie. (...) Ja się nie zgodzę, że była to dobra informacja, bo były to media, w których nikt nigdy z opozycji nie mógł się wypowiedzieć".
4  SRM styczeń 2015



Buchwald Piotr

Wypowiedź Przewodniczącego Rady Miasta Piotra Buchwalda w związku z wyborem na sesji przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji branżowych:
"Co do kolejnej tu uwagi, którą podniósł pan radny Iskanin. Panie radny, gdyby pan poczytał Statut to by pan widział, że ma pan jeżeli chodzi przy wyborze przewodniczących komisji i ich zastępców, paragraf 35 i paragraf 37. Te paragrafy się wykluczają. To ja mogę powiedzieć tutaj - To co żeście państwo za bubel zrobili w poprzedniej kadencji! Mnie tutaj nie było. Coś takiego żeście wyprodukowali tutaj, a potem jeszcze biuro prawne wojewody to zatwierdziło. To jest podwójna kompromitacja tego wszystkiego!”.
3 SRM grudzień 2014

Tak było 2014 – Tak jest 2022

  Tak było – Tak jest Tak zatytułowany był cykl artykułów w miejskiej gazecie Twoje Piekary w roku 2014, ukazujący jak zmieniło się nasze mi...