czwartek, 1 marca 2018

Naruszenie prawa przy podejmowaniu uchwały



Radny Piotr Papaja złożył wniosek o podjęcie analizy i działań kontrolnych dotyczących procedury przyjętej uchwały nr 557/17 na sesji Rady Miasta w dniu 21 grudnia 2017 roku. Uchwała ta,
a dotycząca planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Kozłowa Góra, została już uchylona przez Nadzór Prawny Wojewody dnia 26 stycznia 2018.
Jak powiedział radny, chodzi tutaj o refleksję i przeanalizowanie tego wszystkiego, co miało miejsce i co dotyczyło procedury uchwalania. Po analizach formalno-prawnych uchwała została przyjęta z rażącym naruszeniem prawa, w tym art.ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o planowaniu przestrzennym oraz zapisów w statucie. Radny przytoczył szereg paragrafów, które zostały złamane. Radny Papaja wypunktował Przewodniczącego Rady Miasta, Piotra Buchwalda, który dopuścił do głosowania projekt uchwały nie spełniający wymogów formalno-prawnych.
Projekt uchwały nie posiadał wymaganych znamion aktu prawnego ponieważ: projekt nie miał nadanego projektu druku, projekt nie był podpisany przez autora oraz wnioskodawcę, a więc był anonimowy, projekt nie był podpisany przez przewodniczącego RM, projekt nie posiadał podpisu radcy prawnego 
i nie posiadał opinii prawnej.Tym sposobem wniesiony projekt uchwały nie spełniał podstawowych wymogów formalnych, dlatego nie miał prawa wejść do porządku obrad sesji – powiedział radny P.Papaja. Radny poprosił o opinię prawną na piśmie, która była podstawą do wniesienia tej uchwały pod obrady. „Jednocześnie informuję, że biuro Rady Miasta nie jest w posiadaniu opinii prawnej w wyżej wymienionym przedmiocie” - odpisał radnemu Przewodniczący P.Buchwald. Radny zapytał jak można tak ważny dokument procedować bez opinii prawnej. Odpowiedzi nie uzyskał.
Zdaniem radnego: „Próbowanie na siłę , kolanem, przeprowadzić coś, co nie wymagało przecież natychmiastowego działania, co mogło być spokojnie przedyskutowane również z mieszkańcami miasta (…) i w taki sposób wypracowując jakiś konsensus i słuchając nawzajem obie strony, można było coś z tym zrobić, żeby ten plan był uchwalony.”
Uniemożliwiono zapoznanie się Komisjom Rady Miasta z projektem uchwały liczącym kilkadziesiąt stron oraz uniemożliwiono Komisji Przedsiębiorczości wydanie opinii, która jest zobowiązana do wydania takiej opinii – powiedział radny Papaja

Statut Miasta to miejska konstytucja, to dokument, fundament, który wyznacza zasady prawne na jakich opierają się władze miasta. Piekarscy radni uchwalili w tej kadencji nowy Statut Miasta, w którym zapisano:
-Projekt uchwały składany przez Prezydenta winien być złożony na co najmniej 7 dni przed sesją, na której ma być rozpatrywany, chyba że ustawa stanowi inaczej
-Projekt uchwały powinien zawierać: tytuł prawny, podstawę prawną, treść uchwały, określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, wskazanie terminu wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czasu jej obowiązywania, uzasadnienie prawne i faktyczne, podpis projektodawcy
-Przewodniczący Rady zwraca projektodawcy projekt uchwały niespełniający wymogów, o których mowa w ust. 3-5, wzywając go do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania
-Projekt uchwały kierowany na sesję powinien być zaopiniowany przez właściwą komisją oraz radcę prawnego lub adwokata świadczącego obsługę prawną urzędu

Zdaniem radnego było to jaskrawe, zamierzone i celowe naruszenie zasad stanowienie prawa lokalnego. Naruszona została też obowiązująca procedura przygotowania i uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta.
Mnie zastanawia dlaczego radni nie reagują na przypadki naruszenia prawa przy procedowaniu uchwał. Może dlatego, że jak powiedział jeden z nich „radni po wyborach robią to co chcą”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tak było 2014 – Tak jest 2022

  Tak było – Tak jest Tak zatytułowany był cykl artykułów w miejskiej gazecie Twoje Piekary w roku 2014, ukazujący jak zmieniło się nasze mi...