Nie wymagam od kandydatów na radnych
szerokiej znajomości prawa. To jest obszerna i skomplikowana
materia. Oczekuję, by chociaż czytali ustawy, dokumenty
rozporządzenia ze zrozumieniem. Nie tak dawno, gdy napisałem o
jednym z punktów programu KW PiS, dotyczącym przywrócenia dodatków
dla nauczycieli za pracę z uczniami niepełnosprawnymi, jedna z
kandydatek, nauczycielka A.Skotlarek próbowała udowodnić, że
gmina może to zrobić, bo ma do tego prawo. Napisałem wówczas, że
nie ma podstawy prawnej, by gmina mogła te dodatki przywrócić. Nie
zamierzam przekonywać nieprzekonanych. Zamieszczam jedynie jedno z
wielu rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów (fragment), dosyć
świeże bo z 7 marca 2018 r., z nadzieją, że kandydatka się z nim
zapozna i przeczyta ze zrozumieniem:
„ROZSTRZYGNIĘCIE
NADZORCZE NR NK-II.4131.18.2018.EC WOJEWODY PODLASKIEGO
z
dnia 7 marca 2018 r.
W
§ 11 regulaminu Rada Gminy Kuźnica postanowiła, iż nauczycielom
szkół, niebędących szkołami specjalnymi, którzy prowadzą
zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w klasach lub grupach, w której
przynajmniej jedno dziecko posiada orzeczenie do kształcenia
specjalnego, przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej,
obliczanej jak za godziny ponadwymiarowe, za każdą faktycznie
przepracowaną godzinę. Określony przypadek, w którym
nauczycielowi przysługuje prawo do dodatku za warunki pracy nie
mieści się w wykazie trudnych i uciążliwych warunków pracy
stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom dodatku za warunki
pracy, określonym w § 8 i w § 9 powołanego wyżej rozporządzenia.
Rozszerzenie katalogu prac w trudnych warunkach, jak ma to miejsce w
rozpoznawanym przypadku, nie ma umocowania w przepisach
obowiązującego prawa. Tym samym Rada nie może przyznać dodatków
za warunki pracy nauczycielowi, jeżeli nie spełnia on kryteriów
wymienionych w ww. przepisach. Uznać zatem należy, iż
zamieszczenie przedmiotowego § 11 nie mieści się w zakresie
kompetencji przewidzianej w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.
Zgodnie
z brzmieniem art. 7 Konstytucji RP organy administracji publicznej
działają na podstawie i w granicach prawa. Wynika z tego
bezspornie, iż organy administracji publicznej związane są zasadą:
„co
nie jest prawem dozwolone jest zakazane”.
Mogą robić jedynie to, na co prawo zezwala, a ich działania mogą
dotyczyć tylko tych sfer, gdzie prawo je do tego upoważnia. Jeżeli
działanie podjęte przez organ administracji publicznej nie ma
wyraźnego umocowania w przepisie prawa, a właściwość tego organu
nie jest bezpośrednio lub pośrednio wskazana, to działanie takie
stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady legalizmu.
Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, realizując
przysługującą mu kompetencję winien ściśle uwzględniać
wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym.
Przeprowadzona
analiza wykazała, iż część jej zapisów podjęta została z
istotnym naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 23 lutego 2018
r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze, w celu wyeliminowania
błędnych regulacji.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz