środa, 17 października 2018

Dylematy prawne kandydatów na radnych


Nie wymagam od kandydatów na radnych szerokiej znajomości prawa. To jest obszerna i skomplikowana materia. Oczekuję, by chociaż czytali ustawy, dokumenty rozporządzenia ze zrozumieniem. Nie tak dawno, gdy napisałem o jednym z punktów programu KW PiS, dotyczącym przywrócenia dodatków dla nauczycieli za pracę z uczniami niepełnosprawnymi, jedna z kandydatek, nauczycielka A.Skotlarek próbowała udowodnić, że gmina może to zrobić, bo ma do tego prawo. Napisałem wówczas, że nie ma podstawy prawnej, by gmina mogła te dodatki przywrócić. Nie zamierzam przekonywać nieprzekonanych. Zamieszczam jedynie jedno z wielu rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów (fragment), dosyć świeże bo z 7 marca 2018 r., z nadzieją, że kandydatka się z nim zapozna i przeczyta ze zrozumieniem:
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE NR NK-II.4131.18.2018.EC WOJEWODY PODLASKIEGO
z dnia 7 marca 2018 r.
W § 11 regulaminu Rada Gminy Kuźnica postanowiła, iż nauczycielom szkół, niebędących szkołami specjalnymi, którzy prowadzą zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w klasach lub grupach, w której przynajmniej jedno dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego, przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej, obliczanej jak za godziny ponadwymiarowe, za każdą faktycznie przepracowaną godzinę. Określony przypadek, w którym nauczycielowi przysługuje prawo do dodatku za warunki pracy nie mieści się w wykazie trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom dodatku za warunki pracy, określonym w § 8 i w § 9 powołanego wyżej rozporządzenia. Rozszerzenie katalogu prac w trudnych warunkach, jak ma to miejsce w rozpoznawanym przypadku, nie ma umocowania w przepisach obowiązującego prawa. Tym samym Rada nie może przyznać dodatków za warunki pracy nauczycielowi, jeżeli nie spełnia on kryteriów wymienionych w ww. przepisach. Uznać zatem należy, iż zamieszczenie przedmiotowego § 11 nie mieści się w zakresie kompetencji przewidzianej w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.
Zgodnie z brzmieniem art. 7 Konstytucji RP organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Wynika z tego bezspornie, iż organy administracji publicznej związane są zasadą: „co nie jest prawem dozwolone jest zakazane”. Mogą robić jedynie to, na co prawo zezwala, a ich działania mogą dotyczyć tylko tych sfer, gdzie prawo je do tego upoważnia. Jeżeli działanie podjęte przez organ administracji publicznej nie ma wyraźnego umocowania w przepisie prawa, a właściwość tego organu nie jest bezpośrednio lub pośrednio wskazana, to działanie takie stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady legalizmu.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, realizując przysługującą mu kompetencję winien ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż część jej zapisów podjęta została z istotnym naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 23 lutego 2018 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze, w celu wyeliminowania błędnych regulacji.”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tak było 2014 – Tak jest 2022

  Tak było – Tak jest Tak zatytułowany był cykl artykułów w miejskiej gazecie Twoje Piekary w roku 2014, ukazujący jak zmieniło się nasze mi...