poniedziałek, 15 czerwca 2020

Wojewoda unieważnia uchwałę w sprawie opłat za żłobek

 

29 kwietnia tego roku, Rada Miasta Piekary Śląskie jednogłośnie przegłosowała uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr XV/172/15 w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim. W uchwale zapisano: „W przypadku braku możliwości zapewnienia dziecku pobytu w żłobku z powodu siły wyższej, w tym ogłoszenia na terenie Gminy Piekary Śląskie stanu epidemii lub klęski żywiołowej, w okresie występowania takiej sytuacji opłata miesięczna za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim w Piekarach Śląskich wynosi 200 zł miesięcznie.”

Uchwała miała wyjść naprzeciw oczekiwaniom rodziców, którzy ponosili opłatę stałą w wysokości 329 zł miesięcznie mimo, że dzieci nie korzystały ze żłobka, który był zamknięty. Rodzice uważali, że w tej sytuacji, kiedy żłobek jest zamknięty, nie powinni ponosić opłat. Nadzór Prawny Wojewody Śląskiego analizując powyższą uchwałę unieważnił ją w całości, jako sprzeczną z art.59 ust.2 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3. Powód? Zgodnie z zapisami ustawy „Rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa mogą określić, w drodze uchwały, warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od ponoszenia opłat.” Warunki, czyli jak to zrobiła większość samorządów, która zdecydowała się na wprowadzenie częściowych zwolnień, uzależniając je najczęściej np. od liczby dzieci objętych opieką oraz od dochodów osiąganych przez członków rodziny. Statut żłobka zawiera między innymi zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie. Część gmin w statucie zapisała, że „nie pobiera się opłaty za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku”. Inaczej sytuacja wygląda w Piekarach Śląskich. Statut piekarskiego Miejskiego Żłobka przewiduje, że opłata za pobyt pobierana jest nawet w przypadku nieobecności dziecka. Nasze Władze tłumaczą to ponoszonymi kosztami utrzymania żłobka.

Nadzór Prawny Wojewody Śląskiego, podobnie jak wiele innych wojewódzkich nadzorów prawnych stwierdził, że gmina nie może pobierać opłaty za świadczenie, którego nie realizuje.

Z tego wynika, że Gmina powinna zwrócić rodzicom opłatę za czas, kiedy nie realizowała opieki nad dziećmi. Projekt piekarskiej uchwały zawiera też drugi błąd proceduralny, na co zwrócił uwagę Wojewoda. Piekarska Uchwała odnosi się do konkretnej placówki – Miejskiego Żłobka w Piekarach, a powinna do wszystkich żłobków, również tych, które mogą być w przyszłości utworzone.

Zwrócić uwagę należy na fakt, że Gmina płaci i to niemałe pieniądze Radcy Prawnemu, który powinien opiniować projekty uchwał pod kątem zgodności z ustawami. Skąd więc takie oczywiste błędy? Albo ktoś nie czyta projektów uchwał RM, albo nie zna ustaw. Moim zdaniem oba przypadki są niedopuszczalne.


Jak można w podstawie prawnej przywołać artykuł ustawy jednocześnie nie stosując się do jego zapisów?





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tak było 2014 – Tak jest 2022

  Tak było – Tak jest Tak zatytułowany był cykl artykułów w miejskiej gazecie Twoje Piekary w roku 2014, ukazujący jak zmieniło się nasze mi...